Avatar billede Per Cederberg Praktikant
29. december 2017 - 14:24 Der er 27 kommentarer

udspecificeret dataforbrug

hej, jeg får en mega regning fra min mobilnetværk udbyder. Har brugt over 100GB pr måned, og mener slet ikke jeg bruger så meget. Min udbyder giver mig bare en Ip adresse der har brugt data, det er hele tiden den samme adresse. Hvordan kan jeg få forbruget udspecificeret til hjemmesideniveau?
Min pc kan give mig dette, og her er forbruget meget lavere (og virker rigtigt), end det min udbyder opgiver. Virker osm om der er et program der står og æder en hel masse data?? jeg streamer kun lidt, spiller ikke, laver lidt foto, men mest bare almindelig "surfen". Nogen idéer?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2017 - 14:45 #1
Formoder dit netværk har netværk kode for at logge på?
Har du prøvet at skifte denne kode ud?
Avatar billede INK Ekspert
29. december 2017 - 15:36 #2
Der er en del store Windows 10 opdateringer, som æder en del.
Der kan også være apps, der i baggrunden opdaterer løbende. Det kan eksempelvis være sociale medier. Gå i indstillinger og slå det fra.
Avatar billede michael_stim Ekspert
29. december 2017 - 16:24 #3
#2
Ja, men 100 gig, det lyder lige i overkanten.
Avatar billede INK Ekspert
29. december 2017 - 17:08 #4
#3
Helt enig.
Der kan være tale om en pirat som #1 antyder.
Nogle selskaber fakturerer for hele MB selv om du kun bruger en andel pr. gang.
Tidligere versioner af Windows 10 delte downloads med dit netværk og/eller andre brugere i dit område. Jeg kan ikke finde disse indstillinger længere, så måske er det droppet igen? Kan slåes fra.
Er der andre enheder tablets/phones koblet på samme netværk?
Virus/malware osv.
Kan man i oversigten se hvilke tidspunkter, der er brugt data?
Avatar billede Per Cederberg Praktikant
29. december 2017 - 17:18 #5
mange tak for jeres input :-)
feks i går aftes er den gået grassat med 2GB på 15 minuitter, og der har ikke været noget hd streaming, online spil el lign, kun alm browsing og lidt youtube. og sådan ser det tit ud.. :-(
https://1drv.ms/i/s!Ao97tNq1MT6FkSDc52pTTdgq2QO1
Avatar billede Per Cederberg Praktikant
29. december 2017 - 17:23 #6
der er 2 mobil telefoner og 2 bærbare koblet på mobil router. jeg vil sige problemet har været der fra starten af, hvor jeg brugte ca 50GB på 1 uge, og da kun på 1 tlf og 1 pc, men igen nærmest ingen streaming, kum alm browsing. Frustrerende at man tilsyneladende (iflg min udbyder) ikke kan få at vide hvilke sider/tjenester der har brugt data....
Avatar billede Per Cederberg Praktikant
29. december 2017 - 17:23 #7
har lige kørt malwarebytes, den fandt ikke noget ...
Avatar billede Per Cederberg Praktikant
29. december 2017 - 17:25 #8
måsje #4 har fat i noget da det hele tiden er pakker på 92 MB der faktureres. det giver jo ingen mening.... (se link til oversigt her https://1drv.ms/i/s!Ao97tNq1MT6FkSDc52pTTdgq2QO1
)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2017 - 17:29 #9
Jeg havde hurtigst muligt fået skiftet adgangskoden ud for at tjekke om det falder til det normale. Man kunne måske frygte det er noget torrent download der kører i baggrunden som du ikke kender noget til.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
29. december 2017 - 17:35 #10
#4
Man kan stadig forhindre, at Win10 deler sine opdateringer med andre pc'er,
men Microsoft har gemt indstillingen længere væk:
Indstillinger / Windows Update / Avancerede indstillinger / Leveringsoptimering / Deaktiver: Tillad downloads fra andre pc'er
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2017 - 17:44 #11
hvad sker der hvis du deaktiverer netkortet på den kørende pc?
Falder det så helt?
Avatar billede Per Cederberg Praktikant
29. december 2017 - 17:55 #12
#11, det vil det gøre, jeg kan se på routerens stat at det er pc'en der har forbruget... nu ændret pw
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2017 - 18:02 #13
Tjek dine baggrundsprogrammer på pc. Har du noget torrent kørende på den?
Avatar billede Per Cederberg Praktikant
29. december 2017 - 18:05 #14
pas??
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2017 - 18:42 #15
Win 10:
Højreklik proces linie og gå i jobliste. Under start ser ud programmer der starter med Windows.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2017 - 18:44 #16
Er der ikke noget mistænkeligt her gå i søg og skriv msconfig.
Gå i fanen tjenester. skjul alle Microsoft tjenester ved at sætte hak i boksen.
Er der noget mistænkeligt her?
Avatar billede Per Cederberg Praktikant
29. december 2017 - 20:15 #17
#16 ikke noget mistænkeligt at se under tjenester, det meste ms.. har skiftet pw og har haft pc'en slukket det meste af eftermiddagen, og den tikker bare løs. 1,4 GB på 7 timer, og absolut ingen streaming el lign, kun mails og browsing. https://1drv.ms/i/s!Ao97tNq1MT6FkSDc52pTTdgq2QO1
Bliver jeg taget gevaldig i r... af udbyder IPNordic??
Avatar billede michael_stim Ekspert
29. december 2017 - 20:37 #18
På mange routere kan man se hvem der har väret logget på, kan du ikke det på din?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2017 - 09:30 #19
#17 Heller ikke i start mappen?
Du har kørende programmer nede til højre ved siden af uret. Nogle gange ser du ikke alle programmer her, og man kan trykke på en pil for at åbne. Hvilke programmer ligger her skjult så du ikke ser dem?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2017 - 10:00 #20
Ser i #6 du har 2 bærbare på dit net. Jeg ville gå helt til bunds i hvad de laver på nettet. Tror ikke umiddelbart på at det er din udbyder der er skyld i det.
Avatar billede Per Cederberg Praktikant
30. december 2017 - 10:15 #21
#19 jobliste kører 73 baggrundsprocesser... ??
https://1drv.ms/i/s!Ao97tNq1MT6FkSDc52pTTdgq2QO1
routeren viser at det er pc'en der forbruger data. Under netværk/dataforbrug på pc, kan jeg se hvilke app/hjemmesider der er brugt data på. dette tal virker rigtigt. men det er ca 1/3 af hvad udbyderen opgiver mit forbrug til at være. På routeren opgives det samme forbrug som udbyder, men det er ikke udspecificeret.
Må have en snak med udbyder igen, hvordan kan man bruge 2 GB på et kvarter? Så er der ikke nogen datapakker der er store nok. Tak for hjælpen her :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2017 - 10:21 #22
umiddelbart kan man ikke se noget forbrug på net på billedet, men når det alligevel er der så må det på en måde gå udenom.
Hvis du i samme billede trykker på "start" mappen. Hvilke programmer listes til at køre her på begge bærbare?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2017 - 10:24 #23
Står Microsoft Outlook konstant på 0,1 mbit i sekundet, eller er det bare fordi billede er taget når den søger efter post?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2017 - 10:29 #24
Min startmappe ser sådan ud:
https://ibb.co/dhHfWb
Avatar billede Per Cederberg Praktikant
30. december 2017 - 10:44 #25
https://1drv.ms/i/s!Ao97tNq1MT6FkSXYXsbOquQgabMA
skal ha slettet icloud og itunes, bruger det ikke
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2017 - 10:49 #26
Ok. Prøv som test at deaktivere ALT i din start mappe som jeg også har det.
Forsvinder dit forbrugs så helt?
Hvis det gør må du herefter aktivere få programmer med genstart imellem for at se hvor det går galt.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2017 - 10:51 #27
Husk når du har deaktiveret i start mappen at pc skal genstartes før du ser resultat.