Avatar billede Patrick Juniormester
17. januar 2018 - 15:22 Der er 9 kommentarer

Slå flere værdier op i andet ark

Hej computerworld.
Jeg havde et problem i sidste uge som jeg fik hjælp til at løse her inde, men er støt ind i et nyt jeg håber i kan hjælpe med.

Jeg har et ark hvor jeg har 3 kolonner som hedder; CVR Nr, Faktura Nr og Vare Nr. der står en værdi i hver af disse kolonner.
I mit andet ark jeg de 3 samme kolonner.
Mit spørgsmål er hvordan jeg kan sammenligne CVR nr, faktura nr og vare nr i ark 1 med ark 2.
Dvs hvis en række i ark 1 har samme cvr, faktura og vare nr, som en række i ark 2 skal den returnere SAND og hvis det fx kun er cvr og faktura der matcher skal den returenere falsk.

Rækkerne i ark 1 og ark 2 står i tilfældig rækkefølge.
Jeg har forsøgt mig med flere variationer af lopslag og hvis.fejl(lopslag

Håber i forstår mit problem, ellers uddyber jeg gerne.
Avatar billede kabbak Professor
17. januar 2018 - 15:56 #1
Lav en hjælpekolonne i begge ark
Hvis du nu har data i A, B og C kolonnen,  så lav følgende i D kolonnen

= A1 & B1 & C1

Træk den ned til slut data

Formlen for at finde match er

= HVIS(ER.FEJL(LOPSLAG(D2;'Ark1'!D:D;1;FALSK));FALSK;SAND)
Avatar billede Mads32 Ekspert
17. januar 2018 - 16:13 #2
Hej patrick

Jeg har lavet et lille eksempel med et par hjælpe-kolonner. Måske til inspiration.

Der kan laves løsninger med formler. Men der kan jeg ikke hjælpe. Måske melder andre sig.. formler og resultat vises på begge ark.

vedlagt link

https://www.dropbox.com/s/9c69x6drme4igil/sl%C3%A5%20flere%20v%C3%A6rdier%20op.xlsx?dl=0
Avatar billede excelent Ekspert
17. januar 2018 - 19:37 #3
=HVIS.FEJL(ER.TAL(SAMMENLIGN(A2&B2&C2;'Ark1'!$A$1:$A$26&'Ark1'!$B$1:$B$26&'Ark1'!$C$1:$C$26;0));FALSK)

afslut formel med CTRL+SHIFT+ENTER ikke kun ENTER

formel opsat til overskrift i række 1 og data i A2:C26
ret selv til
Avatar billede excelent Ekspert
17. januar 2018 - 19:45 #4
Hvis du skal bruge række nr på rækker med SAND så :

=HVIS.FEJL(SAMMENLIGN(A2&B2&C2;'Ark1'!$A$1:$A$26&'Ark1'!$B$1:$B$26&'Ark1'!$C$1:$C$26;0);FALSK)
Avatar billede Patrick Juniormester
18. januar 2018 - 09:05 #5
Der er desværre ingen af jeres ideer som jeg kan få til at virke (måske mig der gør noget forkert?).
Jeg kan nemt lave en sammenligning på en af værdierne af gangen, men lige så snart jeg sætter alle 3 sammen går det galt.

jeg har benyttet mig af funktionen; =SAMMENLIGN([@[Fak Sælger CVR nr.]]&[@[Fak no.]]&[@[Linjer Varenr.]];DT[Fak Sælger CVR nr.]&DT[Fak no.]&DT[Linjer Varenr.];0)

Er det mig der har misforstået noget her, eller kan man ikke gør det på denne måde?
Avatar billede finb Ekspert
18. januar 2018 - 09:23 #6
Er data helt ens ?
Prøv med:
FjernOverflødigeBlanke
(trim)
Avatar billede Patrick Juniormester
18. januar 2018 - 09:34 #7
Ja mine data er helt ens.
Det hjalp heller ikke at bruge trim.
selv når jeg sammenkæder data i både ark 1 og ark2, så giver det fejl.
Avatar billede Patrick Juniormester
18. januar 2018 - 13:44 #8
Jeg er kommet lidt videre med mit problem, men har lige et enkelt spørgsmål endnu.
Tænker ikke at der er grund til at lave et nyt opslag.

Jeg har benyttet mig at funktionen; =SAMMENLIGN([@Kolonne2];DT[[#Alle];[Kolonne1]];0)
Dette returenere så nummeret på række, hvor Ark 1 matcher med Ark 2.
Kan det lade sig gøre at, i stedet for at den returnere hvilken række at den matchende værdi er, at den simpelthen bare returenere JA hvis det er et match?
Avatar billede excelent Ekspert
18. januar 2018 - 19:02 #9
=HVIS(ER.TAL(SAMMENLIGN(A2&B2&C2;'Ark1'!$A$1:$A$26&'Ark1'!$B$1:$B$26&'Ark1'!$C$1:$C$26;0));"JA";FALSK)