Avatar billede MrDevelop Novice
25. januar 2018 - 09:25 Der er 8 kommentarer

Eniig

Hej Experter.

Vi har et problem i firmaet. Langt om længe har vi fået installeret Fiber bredbånd.
Når vi sætter modem direkte i forbindelse med min chef's komputer via lan kabel, er der 130/130mbits forbindelse, men den siger enten DNS Serveren ikke er tilgængelig, eller invalid ip når nogen af os andre forsøger.
Min første tanke var at det er fordi der ikke er nogen router til at uddelegere IP addresser, men da jeg har forsøgt at sætte min private STOFA router i som mellemled, begynder "power" dioden bare at blinke på modem, og "fiber" dioden slår fra. Alle enheder har netværkskort til automatisk IP.
Firmaet har bestilt fiber med fast IP addresse. Jeg kan dog ikke forstå hvis det skulle være det som giver problemet. Har aldrig hørt om tidligere det skulle kunne skabe den slags problemer.

Kortfattet opsumering:
Case 1: Modem <-> Chef komputer: Fiber tilgængeligt
Case 2: Modem <-> Medarbejder pc: Fiber utilgængeligt
Case 3: Modem <-> Switch <-> Chef komputer: Fiber utilgængeligt
Case 4: Modem <-> Stofa Router <-> Chef komputer: Fiber utilgængeligt.

På modem er der synligt forskel mellem Case 3 og Case 4. Ved Case 3, er alle dioder tændt som ved Case 1, med undtagelse af "Fiber"
Ved Case 4 står "Power" og blinker (Fiberdiode igen deaktiveret)
Modem er dette: https://drive.google.com/file/d/1uzOPzpkNnd_oh7WsCFYPASbDX9-Mad8Z/view?usp=sharing

God dag.
Mvh
Avatar billede MrDevelop Novice
25. januar 2018 - 09:26 #1
- Jeg kan tilføje at producenten af modemet er "Tilgin" (det er det der står ingraveret i det)
Avatar billede hjolsen Ekspert
25. januar 2018 - 10:18 #2
Du skal ud at investere i en Router - du har "kun" en modem som kan servicere en PC - det er normalt ved firmanetværk . Din stofa router kan kun bruges på stofa's net.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
25. januar 2018 - 10:41 #3
Vi har fiber her på arbejdet. Og der køre vi internettet gennem switch(med firewall) og derfra sættes alle computere op til netværket.
Alle de fiber bokse jeg har set indtil videre har kun EN lan port hvor internet kommer ud af. Andre porte er til TV og andet.

Så jeg ville gøre følgende.
Fiber boks > Switch eller router > Enheder på netværket koblet herpå.

Hjemme hos min mor har jeg slået DHCP fra i Stofa fiberboksen og lader routeren styre IP adresserne. Og i mit nye hus hvor vi ligeledes får fiber snart gør jeg samme nummer.
Avatar billede MrDevelop Novice
25. januar 2018 - 10:57 #4
Tak for svar
#2, tak. Forklarer problemet.
Havde godt nok på fornemmelsen at det var fordi der manglede et router led i samlingen, men troede at stofas router kunne være "stand in" til at verificere at det var det der kunne løse problemet.Undrer mig dog stadigvæk at modem "power" bare blinker ved Stofa Router.
Umiddelbart ville jeg antage at den bare ville gøre ligesom når vi sætter switch til, hvor den "deaktiverer" fiber på netværk.

#3 DHCP er slået fra i Stofa Routeren og når jeg kører med den derhjemme fungerer det fint med uddelegering af IP addresser.
Fiberboksen i linket har også kun ét RJ45 stik indgang + Strømstik + stik til TV. Har forsøgt at sætte Switch med firewall som mellemled. Så virkede komputernes kommunikation internt, men der var ingen forbindelse ud af huset længere (Fiber diode slukkede)
Avatar billede hjolsen Ekspert
25. januar 2018 - 11:22 #5
Du har kun en ip adresse ud af huset - den er pt låst til "chef computer".  For at dele denne ip adresse skal der en router ind som mellem led  - der er ingen i din tilgin boks.. Stofas routere tror jeg ikke på vil fungere her pga stofas lidt anderledes opsætning :-)  . Så en ny router - har i evt haft en koblet på tidligere ? . Så setup bliver : Fiber > Router > Switch > Pc'er/Udstyr

http://www.edbpriser.dk/Search/General.aspx?q=router
Avatar billede MrDevelop Novice
25. januar 2018 - 12:00 #6
Vi forsøgte med et mobil-bredbånds router, men den kunne ikke finde videreformidle fiberforbindelsen hvis ikke der var Simkort i. Ellers har vi ikke haft andre routere koblet til end den private stofa.

Hvis den er låst til "Chef computer" hvordan låser man den så op?
Vi har forsøgt at tage strømmen, vente tredive sekunder og sætte strøm til igen, men vi andre fik stadigvæk ikke forbindelse gennem den. Gør den selv det når en kompatibel router sættes til?
Avatar billede hjolsen Ekspert
25. januar 2018 - 12:09 #7
Når du har en router koblet på , logger du ind i den  fra chef computeren , og vælger at klone mac adressen .- sikkert det samme du skal gøre med den mobil-bredbånds router .
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. januar 2018 - 15:35 #8
Det er ikke nødvendigt at clone MAC - bare vent på at ARP'en timer ud på internet-siden, så frigiver den og uddeler IP# igen.