Avatar billede Mikael Ekspert
29. januar 2018 - 09:12 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Finde/overføre en tekst/sætning fra en kolonne til en enkelt celle.

Har et program skrevet i Excel 2007.
Da det uden problemer skal kunne bruges i andre Excel udgaver, samt med Libre Office, så har jeg valgt at bruge "skjulte" mellemregninger. Frem for avanceret formler. Det virker fint. Makroér er udelukket.
Af hensyn til ovenstående gemmes "programmet" som: Microsoft Office Excel 97-2003-regneark (.xls)

Når jeg bruger "tal/beløb" så har jeg ingen problemer med funktionen. Men tekst og sætninger kan jeg ikke lige løse.

Som billeder viser, så kan jeg nemt få tal/beløb fra en kolonne samlet i en enkelt celle. Som anvendes i et andet ark.

Men hvordan gør jeg når det er tekst eller en sætning i kolonne U ??
Altså hvordan får jeg en tekst/sætning som står i enten U4 til U15 eller i U20 til U31 til at stå i U34 som tekst/sætning ??

Det er kun for eksemplet skyld, at jeg vælger måneden som tekst i kolonne U.
Det kan sagtens være anden tekst eller en sætning, som er forskellig i rækkerne i U kolonnen.

https://i.imgur.com/6Qopk8v.png

Det er nemt nok med tal/beløb som i T34
https://i.imgur.com/19NaFz5.png
Avatar billede Mads32 Ekspert
29. januar 2018 - 10:01 #1
Hej
Kan du ikke bruge formlen:  Sammenkædning:
Neden stående sammen lægger cellerne F5, F6 og F7 med en - mellem hver værdi

"=SAMMENKÆDNING(F5;"-";F6;"-";F7)
Avatar billede Mikael Ekspert
29. januar 2018 - 10:46 #2
Takker Mads.. Det var præcis formlen "sammenkædning" der skulle til.
Og endda lidt mere simpel, da "-" ikke er nødvendig. Fordi der KUN kommer  tekst i en celle i kolonne U HVIS der er "SAND" i kolonne "L"..

Det virker også perfekt med sætninger i kolonne U.. Og ikke kun et "ord" ;)

Formlen:
=SAMMENKÆDNING(U4;U5;U6;U7;U8;U9;U10;U11;U12;U13;U15;U20;U21;U22;U23;U24;U25;U26;U27;U28;U29;U30;U31)

https://i.imgur.com/naeVMrH.png