Avatar billede Mzbarcaa Mester
01. februar 2018 - 13:53 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Celle reference

Hej Alle,

Jeg ønsker at finde ud af, hvordan jeg kan finde ud, hvilke celle der er blevet valgt. Altså hvis jeg en masse værdier og ønsker, at finde maksimum af disse, når den så finder maksimum i cellen, så vil jeg gerne vide hvilken celle det er - Altså hvilken celle har denne maksimum værdi?
Jeg skal derefter bruge denne celle, nemlig at finde ud af, hvilken virksomhed prisen er fra.

f.eks.
Virksomhed A 1
Virksomhed B 2
Virksomhed C 3
    Maks her er 3. Så ønsker jeg i cellen nedenunder sige, at maksimum værdien kommer fra virksomhed C.

Håber det er forståeligt og i kan hjælpe - PFT! :)
Avatar billede igoogle Forsker
01. februar 2018 - 14:21 #1
=FORSKYDNING(D4;SAMMENLIGN(MAKS(E5:E8);E5:E8;0);)

E5:E8 er værdierne
D4 er overskriften til virksomhedslisten.
Avatar billede Mzbarcaa Mester
02. februar 2018 - 07:26 #2
Det er ikke lige det jeg ønsker, Jeg har en celle, hvor jeg simpelthen bestemmer "Minimumsprisen, maksimumsprisen" - og i andre celler skal jeg så finde ud af, hvilket årstal prisen er fra, hvilken virksomhed og hvilket projekt det er fra.

Jeg ønsker at finde ud af, hvilken celle der bliver markeret i maks og min, så jeg kan bestemme andre data fra den markerede celle.
Avatar billede Jessen Seniormester
02. februar 2018 - 10:25 #3
Hvis virksomhederne står i kolonne A og værdierne i kolonne B, kan du bruge følgende:

=ADRESSE(SAMMENLIGN(MAKS(B:B);B:B;0);1)

Det vil give dig svaret "$A$3"

Når du så skal bruge adressen på cellen senere, kan du bruge formlen INDIREKTE()