Avatar billede Snedronning Seniormester
09. februar 2018 - 11:57 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Sum af værdier i betinget formaterede celler

Hej
Jeg har et skema med solgte ting, betinget formateret, så jeg kan, hvad der pr stk vejer under eller lig med 50 kg, og alt det der vejer over 50 kg. Men nu skal jeg tælle den samlede vægt af alle under eller lig med 50 kg og samlet vægt på alt der pr stk vejer over 50 kg.
Min udfordringer, hvordan jeg laver en sum formel ud fra en farve indikering?
Jeg håber der er en her der kan hjælpe mig :o) Hvis der er uklarheder, så skriv endelig.
Avatar billede igoogle Forsker
09. februar 2018 - 12:10 #1
du skal bruge Sum.hvis() funktionen.
Avatar billede martens Guru
09. februar 2018 - 12:25 #2
jeg tror du er ude i noget a´ la dette :

Function SumByColor(CellColor As Range, rRange As Range)
Dim cSum As Long
Dim ColIndex As Integer
ColIndex = CellColor.Interior.ColorIndex
For Each cl In rRange
  If cl.Interior.ColorIndex = ColIndex Then
    cSum = WorksheetFunction.SUM(cl, cSum)
  End If
Next cl
SumByColor = cSum
End Function
Avatar billede Snedronning Seniormester
09. februar 2018 - 12:44 #3
Uha, jeg er ikke særlig rutineret i VBA. Skal jeg bare kopier dine linjer ind i VBA eller skal de tilpasse med farverne gul og rød?
Avatar billede Mads32 Ekspert
09. februar 2018 - 13:56 #4
Hej snedronning

Du kan blot anvende formlen sum.hvis, og anvende de samme betingelser, som du har anvendt i den betingede formatering.

Jeg vedlægger et lille eksempel

https://www.dropbox.com/s/xaxpx4s2by4mx0s/sum%20af%20v%C3%A6rdier%20i%20betinget%20formatere%20celler.xlsx?dl=0
Avatar billede Snedronning Seniormester
09. februar 2018 - 14:18 #5
Tak Mads32,
det er meget noget i den stil jeg søger, der er dog den lille krølle, at vægten pr enhed står i en celle, og hvis der er købt
4 stk der vejer 30 kg          120 kg,
5 stk der vejer 60 kg          300 kg
1 stk der vejer 10 kg            10 kg
2 stk der vejer 100 kg        200 kg
Den summering jeg har brug for er ikke enheds vægten, men den samlede sum på fx de 120 kg + 10 kg og efterfølgende det samme for de køb, hvor enheden vejer mere end 50 kg, dvs 300 kg + 200 kg.
Avatar billede Mads32 Ekspert
09. februar 2018 - 14:55 #6
Hej
Jeg vil gerne se på en løsning, men det er nemmere hvis du Uploader dit exel-ark, eventuel med fiktive tal.

Er dine data altid inddateret som vist??
Avatar billede Snedronning Seniormester
10. februar 2018 - 12:20 #7
Hej
Jeg har prøvet at lave et eksempel dog uden farver på felterne, men med summeringen, det grønne og det gule felt, som jeg ønsker lidt smartere:
https://db.tt/72SJwHedGE
håber linket virker, har aldrig prøvet at indsætte Dropbox link før...

Jeg ved ikke helt, hvad dit spørgsmål betyder "Er dine data altid inddateret som vist" Hvis det er om formatet er sådan hver gang, så ja, kolonner og data står altid på samme måde.
Avatar billede Mads32 Ekspert
10. februar 2018 - 13:50 #8
Hej

Tak for din uploadede fil.

Jeg har leget lidt med filen, og vedhæfter et link.

Jeg håber det kan give dig inspiration til at løse din opgave.

Jeg hører gerne dine kommentarer

https://www.dropbox.com/s/o0wf6uvnb8svktj/sum%20af%20vaerdier%20i%20betinget%20formaterede%20celler.xlsx?dl=0
Avatar billede Snedronning Seniormester
12. februar 2018 - 08:58 #9
Jeg arbejder lige lidt med det og vender tilbage senest på onsdag :o) Men det ser godt ud ;o)
Avatar billede Snedronning Seniormester
14. februar 2018 - 15:04 #10
TAK. Det var lige den med sum.hviser jeg havde brug for, så slipper jeg også for betinget formatering. Herligt.