Avatar billede Marie Mester
25. februar 2018 - 17:50 Der er 8 kommentarer

beregne værdier ud fra en kolonne i et excel ark og indsætte dem i ny kolonne

Jeg forsøger at tilegne mig VBA i nødvendigt omfang til at kunne beregne værdier ud fra de enkelte værdier i en kolonne og indsætte de beregnede værdier i en ny kolonne i de samme rækker. Men jeg kan ikke finde noget eksempel herpå i nogen af de bøger, jeg har kigget i.
Det jeg egentlig vil, er at kunne omsætte f.eks. en kolonne med  kommunenavn til en nabokolonne med regionsnavn.
Avatar billede kim1a Ekspert
25. februar 2018 - 23:45 #1
Kig efter vlookup varianter af kode.

f.eks.
Application.WorksheetFunction.vlookup
Avatar billede Marie Mester
26. februar 2018 - 10:11 #2
Jeg har fundet forskelligt om vlookup på nettet. Men for mig ser det ud som om det alt sammen blot finder en resultat-værdi. Jeg søger et eksempel , hvor der udfyldes en hel resultat-kolonne.
Avatar billede kim1a Ekspert
26. februar 2018 - 12:45 #3
Det kan være jeg ikke forstår dit spørgsmål så. Når du ser en hel kolonne. Er du med på hvordan vlookup fungerer?
Avatar billede Marie Mester
26. februar 2018 - 13:25 #4
Nej, jeg prøver at finde ud af det. Men måske er det ikke vlookup jeg kan bruge.
Det jeg søger, er en måde at få beregnet/omsat tekst fra en kolonne i et excel-ark til en ny kolonne ved siden af med beregnede værdier / ny tekst. Den nye tekst kan f.eks. være hovedgruppebetegnelser, hvor udgangskolonnens tekst er undergrupper, der skal placeres i de rigtige hovedgrupper. Det må gøres ud fra en anden fast tabel, hvor hovedgrupper og de tilsvarende undergrupper findes placeret en gang for alle.
Men sådan en resultat-kolonne kan måske kun dannes manuelt række for række og ikke ved hjælp af VBA.
Avatar billede kim1a Ekspert
26. februar 2018 - 15:18 #5
Hej Marie

Læs om vlookup, den kan snildt bruges, hvis man forestillede sig et kontoplanshieraki:

Konto 1000 Salg til eksterne med moms
Konto 1001 Salg til eksterne uden moms
Konto 1002 Salg til interne
Konto 2000 Varekøb eksterne
Konto 2001 Varekøb interne

Så kunne man sætte en oversættelse på ved hjælp af en tabel:
1000 Salg
1001 Salg
1002 Salg
2000 Varekøb

og Vlookupformlen kunne så sætte Salg bagpå de første tre og Varekøb på den sidste.

Eksemplet er naturligvis forsimplet og der er mange krøller. Det kunne f.eks. være postnumre der oversættes til postby og så videre.

Læs om den, så kan vi tale vba senere, måske det faktisk er nok i første omgang.
Avatar billede Marie Mester
26. februar 2018 - 15:50 #6
Ja det er lige præcis det, jeg gerne vil kunne programmere.
Jeg husker ikke at have set noget om vlookupformlen i de to bøger om Excel VBA, jeg har henholdsvis lånt på biblioteket og købt. Jeg har det gamle excel 2000, og har lånt en bog om VBA til det. Den anden bog er meget kortfattet om det nyeste excel VBA.
Men jeg vil se nærmere efter, om vlookup er behandlet/nævnt.
Avatar billede Marie Mester
28. februar 2018 - 12:03 #7
Mange tak til Kim1a.
Jeg fandt via søgning på nettet ud af, at den danske version af Vlookup er Lopslag..
Lopslag er faktisk omtalt i den ene af mine bøger. Men kun på den måde, at man slår en konkret tekst-værdi op og får et enkelt resultat. Utallige timer med utallige opslag på nettet gav det samme hele tiden. Men til sidst fandt jeg en enkelt dårligt oversat artikel, som behandlede en kolonne. Den viste en formel med udgangspunkt ikke i en tekst, men den øverste cellereference. Og så skulle jeg skrive formlen i øverste celle i resultat-kolonnen og så "trække på plustegnet i slutningen af  resultatkolonnen for at anvende det over". Jeg gættede at det betød at kopiere nedefter
Så nu virker det. Og ja, det er ikke nødvendigt med nogen VBA programmering.
Men tænk, at det ikke er noget, der omtales nogen steder.
Tusind tak for tipset.
Avatar billede kim1a Ekspert
28. februar 2018 - 12:48 #8
Det er altid det der med at forstå hvilket niveau spørgeren er på. Super du fandt ud af det.