Avatar billede Svend_J Novice
28. februar 2018 - 12:08 Der er 8 kommentarer

Indsætte dato og dag

Hej

Jeg har et Excel ark med to drop-down menuer. Én med måneder og én med år.

Jeg skal så have Excel til at indsætte (i kolonnerne ved siden af) dage (i en række) og datoér (i rækken nedenunder) ud fra den hvad der valgt i de to menuer.

Eks. Jeg vælger marts 2018 og den starter med at skrive fredag i en række og i rækken nednunder skriver den 1. Det skal så fortsætte indtil der ikke er flere dage i en måned (i det her tilfælde 31)

Vælger jeg så April 2018 skal den starte med söndag men i rækken nedenunder kun gå til dato 30.

Nogen der kan forklare mig hvordan det virker?
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
28. februar 2018 - 12:52 #1
hvis du i A2 indsætte år fra dropdown og i B2 indsætte måned
og i A4 indsætter=dato(A2;B2;1) og i B4 =A4+1
så kan du formater A3 med brugerdifineret =dddd og sætte cellen =a4 vil den skrive ugedagen
hvis du så i ac4 insætter denne =hvis.fejl(hvis(måned(ab4+1)>måned(c1);"";ab4+1);"")
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
28. februar 2018 - 12:53 #2
du skal kopier formelerne ud til højre.
Avatar billede store-morten Ekspert
28. februar 2018 - 13:54 #3
A2 indsætte år fra dropdown
B2 indsætte måned fra dropdown

A4 indsætter formlen:
=DATO(A2;B2;1)

B4 indsætter formlen:
=HVIS.FEJL(HVIS(MÅNED(A4+1)=$B$2;A4+1;"");"") fyld B4 ud til AE4 (31 dage)

Formater som dato.
Avatar billede Svend_J Novice
28. februar 2018 - 15:40 #4
Mange tak for hjælpen til jer begge to. Det ser ud til at det virker nu. :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
28. februar 2018 - 15:50 #5
fik du også Marts til at starte torsdag?
Avatar billede store-morten Ekspert
28. februar 2018 - 16:06 #6
#5 Hvofor skulle Marts ikke starte torsdag?
Avatar billede claes57 Ekspert
28. februar 2018 - 16:42 #7
jeg kender ikke spørgers kalender, men "Eks. Jeg vælger marts 2018 og den starter med at skrive fredag i en række og i " så er det ikke, som min kalender, og derfor var jeg i tvivl om hvad der kunne svares.
Avatar billede store-morten Ekspert
28. februar 2018 - 17:11 #8
#7 Ok, havde overset det med ugedag.

A2 indsætte år fra dropdown
B2 indsætte måned fra dropdown

A3: indsætter formlen:
=HVIS.FEJL(UGEDAG(A4);"") fyld A3 ud til AE (31 dage)
Formater som brugerdefineret dddd.

A4 indsætter formlen:
=DATO(A2;B2;1)

B4 indsætter formlen:
=HVIS.FEJL(HVIS(MÅNED(A4+1)=$B$2;A4+1;"");"") fyld B4 ud til AE4 (31 dage)
Formater som dato.