Avatar billede h_s Forsker
10. marts 2018 - 09:48 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Langsom mac

Hejsa

Jeg har en iMac 21,5" fra ultimo 2011 der er blevet langsom til at starte. Både at starte generelt men også at åbne programmer når den er startet. Jeg kan høre en arbejder meget.
Jeg har tænkt at flere ram kunne hjælpe på det, men det kan jo også være processeren eller måske harddisken der er ved at være færdig.

Jeg overvejer at købe 8 GB ram yderligere med 1333 MHz DDR3 SDRAM.

Data:
Processor 2,5 GHz Intel Core i5
Hukommelse 4 GB 1333 MHz DDR2

Vil købet af yderligere ram hjælpe på hastigheden af computeren?
Avatar billede INK Ekspert
10. marts 2018 - 09:54 #1
Det der ville hjælpe mest er en ny SSD disk. Er nem at skifte. Køb minimum 256 GB til ca. 800 kr. Har skiftet på 5 Macs med godt resultat.
Avatar billede INK Ekspert
10. marts 2018 - 09:57 #2
Korrektion. Så lige det var en iMac. Er ikke så nem at skifte. Kræver godt håndelag og særligt værktøj. Har dog skiftet på 2 med fint resultat. Se en video på YouTube om hvordan.
Avatar billede h_s Forsker
10. marts 2018 - 10:18 #3
Den nuværende harddisk er på 512 GB og er en AMD Radon HD 6750M
Jeg er klar over den er gammel, men der er kun lageret 230 GB.

Gør det nogen forskel på dit svar?
Avatar billede INK Ekspert
10. marts 2018 - 12:05 #4
Egentlig ikke, men du skal selvfølgelig i så fald have 500 GB. der koster små 1200 kr.

Jeg vil kraftigt anbefale du ser videoer om at skifte harddisk i en iMac. Det er ikke for "fummelfingrede", men der er gode vejledninger og følg disse, hold orden på kabler og især skruer.

Der er i en 27"/24" mulighed for at skifte harddisken eller erstatte optical disk med den nye SSD. Formoder det samme er muligt i en 21,5", men prøv at studere det lidt.