Avatar billede Jann6628 Mester
24. marts 2018 - 11:13 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

HVISER

Hej.
Kan Excel 2016 ikke regne med HVISER mere?

Jeg havde denne formel som virkede for et halvt år siden:
=HVISER(OG(C7>-0,01;C7<30,01);C13;OG(C7>30;C7<60,01);C14;OG(C7>60;C7<200);C15)*$G$12*$G$13*$G$14

Nu virker den ikke mere?
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
24. marts 2018 - 11:35 #1
=HVISER() findes ikke (endnu) i desktop versionen af Excel, men kun i enten Excel 365 eller on-line versionen af Excel 2016.

Funktion, =HVISER(), bliver indbygget i den kommende Excel 2019, der forventes, at blive udgivet efter sommer 2018.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
24. marts 2018 - 11:40 #2
Formlen virker fint her.
Avatar billede store-morten Ekspert
24. marts 2018 - 11:56 #3
Også her, Excel 2016
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
25. marts 2018 - 08:17 #4
Som nævnt: De nye funktioner findes, hvis man har Online eller Subscription udgaver af Excel 2016 - de findes IKKE i Standalone/Desktop udgaven af Excel 2016!

Jeg har lige testet hos mig selv, og i min Desktop udgave findes funktionerne ikke, men i min Online version findes funktionerne (begge Excel 2016).

Dette har været "diskuteret" utallige gange på nettet.
Se bl.a. Microsoft eget forum her:
https://answers.microsoft.com/en-us/office/forum/office_2016-excel/new-excel-2016-functions-not-working-in-desktop/cef17d5f-c914-4442-81ec-38d0b10e828a

...hvor Microsoft selv giver svaret:
"If you do not have an Office 365 subscription, then you won't get the new functions. You said you installed "Office 2016 Standard", which sounds like you made a one-time purchase of Office 2016 rather than a subscription.  With a subscription, you receive ongoing upgrades including new features, but if you buy a one-time purchase of Office, then it will only have the features that were available at the initial release of Office 2016.  You can determine whether you have a subscription product by going to File > Account.  If you see that it says "Subscription Product", then you have a subscription.  Otherwise it will say "Product Activated", which is an indication that it is not a subscription."

Jeg er sikker på, at spørgeren blot har Standalone/Desktop versionen, og derfor har han heller ikke de nye funktioner - hvis hans formel virkede for 6 måneder siden, så var det på en anden udgave af Excel!
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
25. marts 2018 - 09:06 #5
@Dan Elgaard

Ja du har ret, men så kan spørgeren jo bare bruge:

=HVIS(OG(C7>-0,01;C7<30,01);C13;HVIS(OG(C7>30;C7<60,01);C14;HVIS(OG(C7>60;C7<200);C15;"")))*$G$12*$G$13*$G$14
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
25. marts 2018 - 09:39 #6
@ xl-Enthusiast: Ja, formlen er ikke mere avanceret, end, at et par indlejrede HVIS() kan klare opgaven - men, det var ikke det, der blev spurgt om :-)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
25. marts 2018 - 09:48 #7
Nå nej, men man skulle vel tro, at det er slutresultatet han er interesseret i - mon ikke? :-)
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
25. marts 2018 - 10:25 #8
Jeg tror nu nok, at han selv kunne have lavet de indlejrede HVIS(), når nu han kunne lave original formlen :-)

Men, jo, det er naturligvis er spørgsmål om, hvad spørgeren helt præcist mente med hans spørgsmål :-)

Jeg svarede på det, som jeg opfattede som spørgsmålet - men, du har helt ret: Det kunne være en løsning på "problemet", som han gik efter :-)
Avatar billede Jann6628 Mester
28. marts 2018 - 10:04 #9
Tak for svar alle sammen.

Det var Dan´s svar jeg var ude efter. Jeg har fået min pc hjem efter rep. og her var der gået noget galt med login til office.
Jeg har office 365 og derfor virkede den tidligere som jeg skrev. Og derfor hjalp det med en geninstallation af office.

Jeg prøvede også med xl-Enthusiast´s metode som virkede fint. Jeg havde bare brug for at vide hvorfor formel ikke virkede mere.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
28. marts 2018 - 11:38 #10
Velbekomme :-)