Avatar billede GoofyKid Juniormester
04. april 2018 - 03:42 Der er 12 kommentarer

Hjælp til 'Indirekte'

Hej ComputerWorld,
Så har jeg igen fået rodet mig ud i noget, som jeg ikke selv kan klare, så nu håber jeg atter en gang på lidt hjælp fra Jer.
Desværre bliver det nok en ret lang forklaring, men jeg syntes ikke jeg kan  gøre det kortere, hvis det skal give mening.
Jeg har et regneark, hvor jeg skal have lavet nogle sammentællinger.
Regnearket har nogle overskriftrækker fra Række 1 til Række 9.
Fra Række 10 er der så 80 Rækker med de Data jeg skal bruge.
De kolonner der har betydning for min sammentællings opgave er følgende:
Primært Kolonne 'G', der udelukkende består af 80 fortløbende Datoer.
Ud over dét, er der så en lang række Kolonner, hvor der er nogle tal, der skal lægges sammen, men da det er samme procedure, der skal bruges på alle de Kolonner, hvor der er tal, vil f.eks. Kolonne 'J' vær fin at bruge, som eksempel på én af de Kolonner, hvor der skal laves sammentællinger.
I DatoKolonnen (G) er der 5 forskellige Datoer, som der skal laves nogle sammentællinger imellem.
Der er en Start Dato, en Leverings Dato, en Besøgs Dato, osv. osv. og hér skal jeg f.eks. sammenlægge tallene fra Leverings Datoen til Besøgs Datoen.
I første omgang har jeg brugt Funktionen 'Sammenlign' på Dato-Kolonnen, for at finde de Rækker, hvor de vigtige Datoer findes. Disse RækkeNumre har jeg så Navngivet og håbede, at jeg kunne bruge dem sammen med Funktionen 'Indirekte' til at lave nogle 'SUM()' funktioner efter den sidste Dato Række.
Nu har jeg læst en masse om 'Indirekte' Funktionen og har også lavet en hel del forsøg, uden at nå frem til et brugbart resultat. Langt de fleste gange får jeg en '#REFERENCE!' Fejl og de få gange, hvor det har set ud til at virke, er det nogle helt fjollede tal jeg får ud af det.
Jeg er ret sikker på, at jeg er på nogenlunde ret kurs, men der er et eller andet, som jeg bare gør helt forkert, så jeg håber på, at min beskrivelse er så forståelig, at der er hjælp, at hente hos Jer.
Med venlig hilsen ...... Flemming
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
04. april 2018 - 05:04 #1
Det ville være noget nemmere at hjælpe hvis du (til for eksempel Dropbox) kunne uploade din fil (gerne anonymiseret) og så gav eksempler på ønskede resultater.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
04. april 2018 - 07:51 #2
Er ikke hjemme før sidst på dagen, men der er sikkert en anden der kan hjælpe.
Avatar billede ebea Ekspert
04. april 2018 - 09:16 #3
Det er som XL-Enth....  skriver, nemmere med et eksempel.
Men, baseret lidt ud fra din beskrivelse, kunne en Formel se sådan ud:

=SUM.HVISER(sumområde;J1:J10;">"&G1;J1:J10;"<"&G2)

Kolonnen der skal summeres, er det som er kaldt "sumområde" (kunne være H1:H10)
Og område med datoer er i Kolonne J
I G1 er dato for start
I G2 er dato for slut
Avatar billede GoofyKid Juniormester
04. april 2018 - 10:21 #4
Hej og tak for hurtig respons.
Jeg kan forstå, at et eksempel fra mig, vil være en rigtig god idé.
Det RegneArk jeg har problemer med er en del af en større ProjektMappe, der består af 18 større eller mindre RegneArk med en mængde indtastede Data.
Alle Arkene bruger en række fælles NavnGivne Celler eller Områder, så derfor kan jeg ikke bare udskille og sende et enkelt Ark.
Da hele Projektet er på udviklings stadet, er der nogle af de øvrige RegneArk, der stadig kun er tomme "Skeletter" og derfor tror jeg kun det vil skabe total forvirring, hvis jeg sender en Kopi af hele ProjektMappen.
Fra kl. 11:00 i dag og et ukendt antal timer frem har El-Selskabet varslet lukning for strømmen, da der skal udføres noget kabelarbejde.
Når jeg igen får strøm, vil jeg prøve, at lave et enkeltstående RegneArk med den samme opbygning, som dét, der giver mig problemer og så håber jeg på, at det vil være til større hjælp end min skrevne forklaring.
Nok noget, som jeg først når at få færdigt en gang i morgen.
Med venlig hilsen ...... Flemming
Avatar billede GoofyKid Juniormester
05. april 2018 - 19:50 #5
Hej igen,
Nu har jeg forsøgt, at lave et Eksempel-RegneArk, men da indholdet af rigtig mange af Cellerne stammer fra de øvrige RegneArk i ProjektMappen, har jeg opgivet det igen, da det ikke rigtig kunne bruges til noget.
Til gengæld, har prøvet, at læse min egen beskrivelsen af opgaven igennem og jeg kan godt se, at jeg har fået rodet nogle ting sammen, som slet ikke er nødvendige og som har gjort hele spørgsmålet meget forvirrende.
Så nu har jeg lavet en ny og mere nøjagtig beskrivelse af problemet:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ny beskrivelse:
Det det hele drejer sig om, er at få lavet en SUM() formel, der kan lave en sammentælling af nogle valgte "Fra" og "Til" Rækker i en enkelt Kolonne.
RækkNumrene i det interval der skal tælles sammen, beregnes i et andet RegneArk og er gemt i nogle NavnGivne Celler.
De skal så, på en eller anden måde kunne indsættes i 'SUM()' Formlen og meget gerne med Navnet, da det forøger overskueligheden.
Det er det jeg, uden held, har forsøgt, ved at bruge Formlen 'INDIREKTE()'.
Kolonnen der skal tælles sammen = "J".
RækkeInterval:
"Fra" række = Celle A148 - Navn = Skema_RK.Fra
"Til"  række = Celle A149 - Navn = Skema_RK.Til
Disse værdier er det jeg gerne vil kunne bruge i en SUM() Formel, hvor jeg kender Kolonnen ("J") og også har et RækkeNummer, gemt i en Celle eller bag et Navn.
Håber denne beskrivelse var noget mere tydelig.
Mvh...... Flemming
Avatar billede ebea Ekspert
05. april 2018 - 21:09 #6
#5 - Din nye beskrivelse, har sådan set ikke gjort det mere overskueligt! Det er altid nemt når man selv har lavet det, men prøv at forestille dig, at andre skal "fange" din tankegang.
Så prøv at uploade et eksempel, eller kom med en mere klar forklaring.
Hvad med den formel jeg viste dig? er den brugbar til dit formål?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
05. april 2018 - 21:19 #7
=SUM(INDIREKTE("r"&Skema_RK.Fra&C10&":r"&Skema_RK.Til&"c10";0))
Avatar billede GoofyKid Juniormester
05. april 2018 - 21:36 #8
Jeg siger tak for Jeres kommentarer og selvfølgelig kunne jeg da godt lave et regneark med en enkelt kolonne ned nogle vilkårlige tal i, men det vil nok ikke være til den store hjælp.
Så jeg må prøve, at finde en anden løsning på mit problem.
Undskyld ulejligheden.
Mvh...... Flemming
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
05. april 2018 - 21:50 #9
Har du overhovedet prøvet formlen i #7?

Hvis du har, og hvis den ikke virker, hvad så med at komme med en nærmere forklaring?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
05. april 2018 - 22:08 #10
Det er muligvis her problemet ligger:

... beregnes i et andet RegneArk ...

Den overså jeg i første omgang.

Det lader sig gøre med INDIREKTE, men INDEKS er bedre. Hvis det ark hvor du har tallene og de navngivne celler er Ark1, så prøv:

=SUM(INDEKS('Ark1'!J:J;Skema_RK.Fra):INDEKS('Ark1'!J:J;Skema_RK.Til))
Avatar billede GoofyKid Juniormester
06. april 2018 - 10:31 #11
Hej igen,
Jeg syntes selvfølgelig selv, at min nye beskrivelse af opgaven sad "lige i øjet", men det kan jeg så forstå, at der er delte meninger om - Men, lad nu det ligge.
Jeg har afprøvet de Formler i er kommet med og takker mange gange for bidraget.

#7 Formlen:
=SUM(INDIREKTE("r"&Skema_RK.Fra&C10&":r"&Skema_RK.Til&"c10";0))
I første omgang returnerede den bare et "0".
Jeg udskiftede så kolonne "r" med Kolonne "J", fjernede henvisningen til "C10" og fik denne Formel ud af det:
=SUM(INDIREKTE("J"&Skema_RK.Fra&":J"&Skema_RK.Til))
Den virker fuldstændig som den skal - tæller rækkerne fra "Fra Navnet" til "Til Navnet"  i Kolonne "J".
Det var lige nøjagtig det jeg havde brug for.

#10 Formlen:
=SUM(INDEKS('Ark1'!J:J;Skema_RK.Fra):INDEKS('Ark1'!J:J;Skema_RK.Til))
Det er muligt, at INDEKS Formlen er bedre, som du skriver.
Jeg har prøvet, at få den til at virke, men får ikke noget som helst resultat ud af det.
Da de RækkeNumre der skal bruges, ligger i nogle NavnGivne Celler, er det vel ligegyldigt i hvilket Ark de er beregnet?
Hvis jeg får tid, vil jeg da prøve, at "pusle" lidt mere med INDEKS Formlen, hvis den virkelig er bedre til formålet.

Jeg takker for "Kampen" og er glad for, at jeg har fået den Formel ud af det, som jeg skulle bruge.
Med venlig hilsen ...... Flemming
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
06. april 2018 - 12:40 #12
Jeg går ud fra det primært er mig du henvender dig til i og med at det er de formler jeg gav, du omtaler. Jeg har ikke komenteret noget omkring dit "lige i øjet" indlæg (#5).

ad #7 Formlen
Når du skriver:

Jeg udskiftede så kolonne "r" med Kolonne "J", fjernede henvisningen til "C10" og fik denne Formel ud af det:
=SUM(INDIREKTE("J"&Skema_RK.Fra&":J"&Skema_RK.Til))
Den virker fuldstændig som den skal - tæller rækkerne fra "Fra Navnet" til "Til Navnet"  i Kolonne "J".

så er det det selvfølgelig fint at du har fået det til at virke, men hvis den ændrede formel, som du skriver om, virker, så virker min formel også. (Men så kan du ikke have oprettet formlen i et andet ark end der hvor du har de tal, der skal summeres.  Der var ingen behov for at udskifte r med J og fjerne henvisningen til C10. Du viser bare hermed, at du ikke kender, hvordan man i INDIREKTE funktionen bruger R1C1-referencer. Det er forståeligt, hvis du ikke gør, men måske du skule være lidt  mere forsigtig med så hurtigt at afvise noget, du ikke umiddelbart forstår. Hvis den navngivne celle Skema_RK.Fra indeholder for eksempel 3 så vil udtrykket "r"&Skema_RK.Fra&C10 (se formlen i #7) blive reduceret til r3C10 hvilket i R1C1-reference notation betyder række 3, kolonne 10, eller i A1-notation celle J3. Jeg påstår ikke at R1C1 notation nødvendigvis er bedre end A1 notation; det var bare lige den metode jeg valgte at bruge i det her tilfælde.

INDEKS-funktionen er langt at foretrække frem for INDIREKTE (hvor det som her er muligt) fordi den ikke er det der på Excel lingo hedder volatil. Det er INDIREKTE derimod. Hvis ikke du ved hvad volatile funktioner i Excel indebærer, så vil jeg foreslå, at du læser noget om det. Jeg ved ikke om der er skrevet noget på dansk, men det er udmærket beskrevet på engelsk her: http://www.decisionmodels.com/calcsecretsi.htm

I nedennævnte link har jeg givet eksempler på både INDIREKTE formler (A1 notation og R1C1 notation) og INDEKS formler både når formler findes i samme ark som data og i et andet ark.

https://www.dropbox.com/s/8mqnn5tka4h3kq8/SumIndirekte.xlsx?dl=0