Avatar billede daddy Novice
06. april 2018 - 19:13 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Læg tal sammen, med resultat i tid

Lidt speciel forespørgsel, derfor en kort forhistorie.

Jeg har et ark, hvor junior og jeg notere vores tider ned, når vi kører rally imod hinanden på Platstation. Havde det sat op med tidsformat og til at lægge tider sammen m.m. som vi gerne vil se.

Men det er ***** irriterende at skulle taste ind i "00.00.00"  især da vi kun skal bruge minutter og sekunder.

Har leget lidt med det, men er ikke den skarpeste til Excel.

Har dog fundet noget, som er nemt at taste. Hvis man taster 444 viser den 4:44. Lige som vi skal bruge, celle format "00\:00"

Men der går der så ged i beregningen, da det jo reelt er tal og ikke tid der står der. Det er simpel =A1+A2+A3 vi har behov for.

Nogen som har en formel, som kan afhjælpe problemet med udregningen, eller evt. har en løsning, som gør indtastningen lige så nem hvor det hele er formateret som tid.?
Avatar billede Slettet bruger
06. april 2018 - 20:44 #1
hvis du regner om til sekunder, så kan du bare lægge dem sammen
Avatar billede daddy Novice
06. april 2018 - 20:49 #2
Jeg tror ikke jeg forstår, hvordan du vil regne det om til sekunder?
Avatar billede jkrons Professor
06. april 2018 - 23:42 #3
Lav en hjælpekolonne til sammenlægningerne. For hver tidsangivelse skal indsættes en formel i hjælpekolonnen:

=TID(AFKORT(A1/100);REST(A1;100);0)/60

Ret selv cellereferencerne. Resultatet skal nu formateres som enten mm:ss eller tt:mm:ss.  Men da det format I i virkeligheden ikke angiver minutter og sekunder, vil formlen ikke virke, hvis indtastningerne er over 24 minutter., altså større end 2400.
Avatar billede store-morten Ekspert
07. april 2018 - 01:24 #4
Tast min. i kolonne A  --> Formateret som standard
Tast sek. i kolonne B  --> Formateret som standard

Beregning
I kolonne C2:
=A2*60+B2  --> Formateret som standard, fyld ned til C10

Total
I kolonne C11:
=SUM(C2:C10)/86400    --> Formateret som klokkeslæt.
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
08. april 2018 - 13:32 #5
Kan I bruge decimal-tal med mm,ss som indtastning, f.eks. 3,30 for 3 minutter og 30 sekunder? Heltal forvirrer måske mindre: 330. Så kan I omregne til minutter, før I lægger dem sammen. "3,30" eller "330" bliver til 3,5 (3½ minut). Så slipper I helt for tids-dato-format.
Avatar billede daddy Novice
08. april 2018 - 18:59 #6
Tak for svarene :-)

jkrons´s forslag er umiddelbart det vi finder mest brugbart for os.