Avatar billede MLJ foto Novice
24. april 2018 - 10:55 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Powershell driller, hente brugere som IKKE er på liste

Hej

Jeg sidder og slåes med et powershell hvor jeg ønsker at liste alle brugere i AD som IKKE er med i en CSV liste.

Import-Module ActiveDirectory
#liste med Salgs medarbejder
$SafeUsers = Import-Csv c:\scripts\UserList.csv
#Alle medarbejder
$Users = Get-ADUser -filter * -Properties SamAccountName

if($Users.SamAccountName -ne $SafeUsers.User)
    {
            $Users.SamAccountName

  }

Det jeg ønsker er at jeg kan hente/ lave ændringer med brugere som IKKE står i denne CSV fil.

men det virker til at ALLE brugere bliver hevet ud.
Hvad gør jeg galt
Avatar billede Spotgun Seniormester
24. april 2018 - 11:47 #1
Prøv med denne linie:
$Users.SamAccountName | Where { $_ -notin $SafeUsers.User }
Avatar billede MLJ foto Novice
24. april 2018 - 11:58 #2
Tænker du sådan ?

Import-Module ActiveDirectory
#liste med Salgs medarbejder
$SafeUsers = Import-Csv c:\scripts\UserList.csv
#Alle medarbejder
$Users = Get-ADUser -filter * -Properties SamAccountName

if($Users.SamAccountName | Where { $_ -notin $SafeUsers.User })
    {
            $Users.SamAccountName

  }
Avatar billede MLJ foto Novice
24. april 2018 - 12:31 #3
Har ændret scriptet til :
#Import of AD
Import-Module ActiveDirectory
#List of safe Users
$excludedUsers = Import-Csv c:\M-Data\UserList.csv |select -ExpandProperty User
$Users = Get-AdUser -Filter * | Where { $excludedUsers -notcontains $_.SamAccountName }

Foreach ($User in $Users)
{

        $Password = ([char[]]([char]33..[char]95) + ([char[]]([char]97..[char]126)) + 0..9 | sort {Get-Random})[0..8] -join ''
        $SecurePassword = $Password

    $Users.SamAccountName
        $SecurePassword

}

Men det kører stadig flere gange igennem.
Avatar billede Spotgun Seniormester
24. april 2018 - 12:38 #4
Prøver du på at skifte password på de brugere der ikke er med i CSV filen?
Avatar billede Spotgun Seniormester
24. april 2018 - 12:57 #5
Jeg antager at det er tilfældet, ellers må du lige sige til:

Import-Module ActiveDirectory

# Liste med salgsmedarbejdere
$ExcludedUsers = Import-Csv C:\Scripts\UserList.csv
# Liste med alle medarbejdere
$AllUsers = Get-ADUser -Filter *
# Liste med difference. Fås ved at tage alle brugernavne som ikke er med i ExcludedUsers listen
$UsersToChange = $AllUsers.SamAccountName | Where { $_ -notin $ExcludedUsers.User }

# Gå gennem hver enkelt bruger, generer et tilfældigt password og skift det for brugeren
# Udskriv evt. $Password variablen hvis du skal bruge det ukrypterede password til noget
foreach($User in $UsersToChange) {
        $Password = ([char[]]([char]33..[char]95) + ([char[]]([char]97..[char]126)) + 0..9 | Sort {Get-Random})[0..8] -join ''
        $SecurePassword = ConvertTo-SecureString -String $Password -AsPlainText -Force
        Set-ADAccountPassword -Identity $User -Reset -NewPassword $SecurePassword
}
Avatar billede MLJ foto Novice
24. april 2018 - 13:35 #6
Jeg takker mange gange:)