Avatar billede Tom K. Forsker
29. maj 2018 - 16:08 Der er 10 kommentarer

Finde format i Ark1 og overfør til Ark2

Jeg har et lille spørgsmål her i sommervarmen.
Jeg har et gammelt Ark1 og et nyt Ark2 som skal sammenlignes
Den opgave løses gennem programmet ”Spreadsheet Compare” så langt så godt 
I det gamle ark er der nogle celler der har fået en baggrundsfarve (markeret for der skal være attention på Cellen).
Disse markeringer i Ark1 ville jeg meget gerne have overført automatisk til de respektive celler i Ark2.
Jeg kan finde cellerne ved hjælp af LOPSLAG men har ikke fundet ”De Vise Ord” der kan hive ”formatet” med over i Ark2.

Er der en der har nogen smukke "guldkorn", som i vil berige os andre med?
Avatar billede ebea Ekspert
29. maj 2018 - 17:09 #1
Brug Formatpensel. Marker området du vil "flytte", med penslen, og så indsæt området i det andet ark.
Avatar billede Tom K. Forsker
29. maj 2018 - 18:31 #2
#eba: Den går desværre ikke i dette tilfælde.
Vi bruger i dag den metode - og den får folk til at rive deres hår ud og smide en opsigelse ind, da det er meget omfattende arbejde.
Kort fortalt.
Data stammer fra et kvalitetsstyrings system, vi modtager filer hver 14.dag."Ark1"
og skal sammenligne med 14 dage gamle data "ark2". og det er her den "automatiske" formel skal gå i gang og flytte tidligere "formater" fra filen med gamle data over til den nye fil.
Det lyder ikke til at være en uoverkommelig opgave med din løsning, men vi modtager filer der har op til 58 kolonner fordelt på op mod 280 rækker.. pr. produkt eller emne. Når du så høre at vi pt har 18 produkter vil du sikkert give mig ret i at det burde kunne løses lettere.
Det er tæt på 300.000 celler der skal tjekkes op hver 14. dag.

Håber inderligt der der kommer andre løsningsforslag.
På forhånd Tak
Avatar billede kim1a Ekspert
29. maj 2018 - 18:42 #3
Du kan ikke hive format med via vlookup, så du skal nok ud i en vba løsning hvis det er en mulighed?

Hvordan identificerer du cellerne - er betinget formattering en mulighed?
Avatar billede ebea Ekspert
29. maj 2018 - 19:11 #4
#2  -  Nu kan jeg se ud af dit indlæg, at der som sådan, ikke er noget fast defineret område, som du skal "dække ind" med din formatering. Og hvordan din formatering er, og hvad den består af, er også uvist.
Så selv en VBA løsning, ville være lidt svær at "ramme med", hvis ikke du har noget mere håndfast at fortælle om hvordan det ser ud. Formatering er jo et ganske vidt begreb.
Som Kim1a nævner i #3 så er en betinget formatering en mulighed; men igen, der skal man vide mere om dit projekt. Så lidt info (evt. et upload).
Avatar billede Tom K. Forsker
30. maj 2018 - 22:20 #5
Sorry trækker mit spørgsmål tilbage, da det nok er lettere at bede leverandør om andre data.
Beklager.
Med venlig hilsen
Tom K.
Avatar billede ebea Ekspert
30. maj 2018 - 22:24 #6
#5  -  Alternativt, kan du jo markere hele Arket, ved at klikke på pilen ved celle A1. Og derefter klikke på formatpenslen, og så gå ind i Ark2 og klikek på celle A1. Derved overfører du alle formateringer på én gang.
Problemet med dette, er hvis du ændrer kolonner og celler, fra gang til gang. Hvis formatering derimod er den samme fra gang til gang, skal du kun bruge disse 2 klik med Formatpenslen!
Avatar billede Tom K. Forsker
30. maj 2018 - 22:45 #7
Ja- den løsning så jeg ikke lige komme ;-)
Prøver den af i morgen og vender tilbage
Avatar billede Tom K. Forsker
30. maj 2018 - 22:46 #8
#ebea:
Tak for input
Avatar billede Tom K. Forsker
03. juni 2018 - 22:27 #9
Det virkede så desværre heller ikke da der kan forekomme ændringer i antal af poster i begge ark.

Skulle der være nogle andre forslag høre jeg gerne mere

På forhånd tak.
Tom K.
Avatar billede kim1a Ekspert
04. juni 2018 - 00:28 #10
Der kommer ikke mere medmindre du giver os kriterierne eller også uploader et eksempel :-)