Avatar billede jpc1 Juniormester
09. juni 2018 - 10:20 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

genkende ord og returnere med et tal

Hej Jeg har følgende i celle E2    Exc.JK Plac.1 CK 3.BHK CERT Jun.CERT  så vil jeg gerne returnere et tal i f.eks  1 i F2 hvis Exc. og  1 i G2 for JK Plac. og så videre mvh JPC
Avatar billede finb Ekspert
09. juni 2018 - 10:28 #1
1:
Formater F2 som tal og skriv:
=er.tal(find("Exc.";E2))
2:
Formater G2 som tal og skriv:
=er.tal(find("JK Plac.";E2))
Avatar billede jpc1 Juniormester
09. juni 2018 - 10:44 #2
Takker men kan jeg få den til at sætte et 1 tal i stedet for sand eller falsk
Avatar billede jpc1 Juniormester
09. juni 2018 - 10:50 #3
Hej finb jeg mener 1 ved sand og 0 ved falsk
Avatar billede jkrons Professor
09. juni 2018 - 10:50 #4
Skriv de tekster, du vil fnde som overskrifter over de kolonner, hvor du vil have resultatet til at stå og brug så denne formel

=HVIS(FIND(F1;$E$2);1;"")

Ret, hvis det tal, du vil have skrevet skal være andet end 1.
Avatar billede jpc1 Juniormester
09. juni 2018 - 10:56 #5
Hje jkrons den forstod jeg ikke helt
Avatar billede finb Ekspert
09. juni 2018 - 10:57 #6
Formatter som binær
Avatar billede jkrons Professor
09. juni 2018 - 10:59 #7
#5 -> Du skriver i det oprindelige spørgsmål, at du vil have indsat et tal, fx 1. Det gvør den formel, dxer er vist her. Men hvis tallet fx skal være 2 i stedet, skal du rette formlen til =HVIS(FIND(F1;$E$2);2;"")
Avatar billede store-morten Ekspert
09. juni 2018 - 11:03 #8
"jeg gerne returnere et tal i f.eks  1 i F2 hvis Exc."

Og hvis: Exc. står der flere gange?
Avatar billede jkrons Professor
09. juni 2018 - 11:03 #9
Hvis det altid kun er 0 eller 1 så brug

=HVIS(FIND(F1;$E$2);1;0)
Avatar billede store-morten Ekspert
09. juni 2018 - 11:22 #10
Brug en combi:

=HVIS(ER.TAL(FIND("Exc.";E2));1;0)

Returnerer 1 hvis: Exc. forekommer 1 eller flere gange og 0 hvis: Exc. ikke findes.
Avatar billede jpc1 Juniormester
09. juni 2018 - 11:52 #11
hej jkrons det virker forholdsvis men hvis ikke den finder en tekst der passe skriver den fejl værdi i stedet for 0 ?
Avatar billede store-morten Ekspert
09. juni 2018 - 12:09 #12
#11 Ja og det gælder også finb

Er mine indlæg usynlige?
Avatar billede jpc1 Juniormester
09. juni 2018 - 13:37 #13
Hej Store Morten din løsning virker Brug en combi:

=HVIS(ER.TAL(FIND("Exc.";E2));1;0)

Returnerer 1 hvis: Exc. forekommer 1 eller flere gange og 0 hvis: Exc. ikke findes.
Du synes godt om

Du synes godt om dette
Fjern markering som løsning
Jeg har synes godt om og sat markering i løsningen hvad vil du mere jeg skal
Avatar billede store-morten Ekspert
09. juni 2018 - 14:08 #14
Tak for meldingen :-)

FIND finder én tekststreng inden i en anden tekststreng og returnerer nummeret på den første strengs startposition fra det første tegn i den anden tekststreng.

Så:
=FIND("Exc.";E2) giver 1
Exc.JK Plac.1 CK 3.BHK CERT Jun.CERT
og
=FIND("JK Plac.";E2) giver 5
Exc.JK Plac.1 CK 3.BHK CERT Jun.CERT
og
=FIND("Test";E2) giver #VÆRDI!

ER.TAL("formel") giver SAND ved: et tal og FALSK ved: #VÆRDI!

=HVIS("formel") giver 1 hvis formlen er SAND og 0 hvis formlen er FALSK
Avatar billede jpc1 Juniormester
22. juni 2018 - 14:34 #15
Hej Store Morten har lige et lille problem med denne
                                                                                      H      I        J

2  Resultat                                                                G.    VG.    Exc.
4      Exc.ÅK Plac.1 CK 1.BHK CERT CACIB BIM        0    0    1
5      Exc.ÅK Plac.2 CK                                                0    0    1
6      Exc.ÅK Plac.1 CK 1.BHK CERT NCAC BIR        0    0    1
7      VG.ÅK Plac.3                                                        1    1    0

Formlen ser sådan ud

=HVIS(ER.TAL(FIND(H$2;$F7));1;0)
som du kan række 7 der sætter den et 1 i kolonne H som den kun skulle hvis der stod G. håber du har en løsning mvh JPC
Avatar billede jpc1 Juniormester
22. juni 2018 - 14:37 #16
Okay så flyttede teksten sig lige sammen men
H  I  J er kolonner og skulle se sådan ud
0  0  1

0 0 1

1 1 0

:)
Avatar billede store-morten Ekspert
22. juni 2018 - 15:16 #17
Der står da: G.
VG.ÅK Plac.3
Avatar billede jpc1 Juniormester
22. juni 2018 - 17:06 #18
ja men tænkte om den ikke kan sættes til at kende alle bogstaver foran punktum :)