Avatar billede TBP Novice
07. juli 2018 - 16:25 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvis dato findes på et Ark, giv en cell en farve på andet Ark

Hej Eksperten

Hvis jeg har et Ark1 hvor jeg har 52 celler B1 til BB1 (format heltal og tal fra 1 til 52), B1 har formel =UGE.NR(Året!B1; 2) og C1 har formel =B1+1 og D1 har formel =C1+1 osv.
(Ark Året B1 er = dato format, værdi 2018-01-01 altså yyyy-mm-dd)

På mit Ark2 har jeg så Hele B rækken 'Ark2'!B:B som er formateret som dato yyyy-mm-dd og har pt. 3 datoer 2018-07-23 (B1), 2018-07-29 (B2) og 2018-08-06 (B3).

Det jeg gerne vil er at på ark1 B2 til BB2 det er mandage, jeg vil gerne kunne farve de celler fra B2 til BB2, hvor datoen fra 'Ark2'!B:B er en mandag.

Jeg ved jeg skal bruge noget betinget formatering for cellerne og det skal være klassisk og "Brug en formel til at bestemme, hvilke celler der skal formateres" samt hvilken farve.
Men jeg er lidt på herrens-mark mht. "sammenlign" formlen for B2 til BB2 på Ark1, så jeg kan se om hvilke mandage jeg har stående i 'Ark2'!B:B og så cellerne bliver farvet under den rigtige uge for B1 til BB1 (1 til og med uge 52).

Nogle der evt. kan hjælpe ?
Avatar billede excelent Ekspert
07. juli 2018 - 22:51 #1
Marker celle B2 i Ark1

Idsæt følgende formel under Betinget format:
=HVIS.FEJL(SAMMENLIGN(DATO(ÅR(Året!$B$1);1;-2)-UGEDAG(DATO(ÅR(Året!$B$1);1;3))+B1*7;'Ark2'!$B:$B;0);"")
Vælg farve

Under Betinget format "Gælder for"
ret formel til:
=$B$2:$BB$2
Avatar billede TBP Novice
07. juli 2018 - 22:57 #2
Mange tak, det virker som det skal :-)
Avatar billede TBP Novice
08. juli 2018 - 10:43 #3
excelent
Hvis det er tirsdage jeg skal kigge på, ændre jeg så bare tallet ;1; de to steder til ;2; eller ?
Har nemlig forsøgt og og der tager den ikke mine tirsdage ud.
Avatar billede excelent Ekspert
09. juli 2018 - 21:31 #4
Du tilføjer blot +1 efter *7 :

=HVIS.FEJL(SAMMENLIGN(DATO(ÅR(Året!$B$1);1;-2)-UGEDAG(DATO(ÅR(Året!$B$1);1;3))+B1*7 +1 ;'Ark2'!$B:$B;0);"")

+2 hvis det er onsdag osv
Avatar billede TBP Novice
09. juli 2018 - 21:57 #5
Ok syntes bare ikke jeg kan få det til at virke med datoen 2/9/2018 som er en søndag, jeg siger +6 og der vises ikke noget for uge 35 mht. søndag.

Hvis jeg så bruger denne kode:
=HVIS.FEJL(SAMMENLIGN(HELTAL(DATO(ÅR(Året!$B$2);1;-2)/7)*7+1+AG5*7;Året!$B$6:$B$40;0);"")

Så viser den søndag d. 2/9/2018 men for uge 36, da den tror jeg har første dag som søndag.
Hvordan tilføjer jeg evt. en return_type 11, så min +1 er mandag og ikke søndag, så jeg derved kan bruge +7 efter /7)*7 så den ved at det er søndag ?