Avatar billede Peter Pind Juniormester
11. juli 2018 - 08:26 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Tælle dubletter

Hej,

Jeg har et excel ark med en masse udstyrs numre. (Der er flere tusind numre)
f.eks.
Kolone D:
214553
221106
osv.

Nu vil jeg gerne tælle hvilket nummer der opstår flest gange, og få det nummer afvide. (Gerne en top 10)

Sådan at min liste med flere tusind forskellige numre kan blive til de 10 numre der opstår flest gange, og hvor mange gange de opstår.

jeg vil gerne undgå at skulle lave countif, som jeg tidligere har brugt med 5-10 numre, men når jeg har 5000 forskellige numre, bliver det en lang formel :)
Avatar billede kim1a Ekspert
11. juli 2018 - 09:07 #1
Kan en pivot ikke hjælpe dig? Du kan evt. lave den "for lang" og have den sorteret så de ti første linjer i pivoten altid er top ti.
Avatar billede Peter Pind Juniormester
11. juli 2018 - 09:45 #2
Det må jeg lige prøve at google, er ikke lige ekspert i pivot :)
Avatar billede finb Ekspert
11. juli 2018 - 09:46 #3
1. Sorter efter Udstyrsnr.
2. Data >> Subtotaler
3. Afkryds Antal
Avatar billede Peter Pind Juniormester
11. juli 2018 - 10:20 #4
Hej Finb,

Det virker desværre ikke, jeg har den engelske version og hvis jeg vælger,
count, tæller den fint antal udstyrs numre, men de står i samme celle som udstyrsnumrene, og de kommer ikke i rækkefølge.

Altså de sorteret efter højeste udstyrs nummer, og det det udstyrsnummer der forekommer flest gange.
Avatar billede finb Ekspert
11. juli 2018 - 11:56 #5
Der er vist en funktion, der hedder
=Hyppigst("strengen";plads)
hvor strengen er Udstyrsnr.
og plads er 1.hyppigst, 2.hyppigst, osv.
Avatar billede anedi Ekspert
11. juli 2018 - 13:53 #6
HYPPIGST funktionen kan benyttes til det hyppigst forekomne udstyrsnummer.
Det næste kan findes med en matrixformel, der udelukker det første (som her står i celle B1):
=HYPPIGST(HVIS(A1:A100<>B1;A1:A100))
Husk at holde CTRL + SHIFT nede inden du trykker ENTER

Den kan du køre videre indtil du har alle ti:
=HYPPIGST(HVIS(A1:A100<>B1;HVIS(A1:A100<>B2;A1:A100)))
Igen CTRL + SHIFT inden du trykker ENTER.

For at tælle forekomster af det enkelte udstyrsnummer kan du bruge en TÆL.HVIS funktion eksempelvis.

Vh
Anedi
Avatar billede Peter Pind Juniormester
11. juli 2018 - 14:00 #7
jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener,

Formlen bliver:
=Frequency(D:D;???)

Numrene star I kollonne D, men da der er flere tusind numre vil jeg gerne undgå at lave en formel for hvert nummer.
Avatar billede anedi Ekspert
11. juli 2018 - 14:07 #8
Hvis de står i kolonne D1:D5000,

så prøv at indsætte følgende i E1 eksempelvis:
=MODE(D1:D5000)

I E2 indsættes:
=MODE(IF(D1:D5000<>E1;D1:D5000))
Husk at holde CTRL + SHIFT nede inden du trykker ENTER.

Det vil give dig dit hyppigst forekomne nummer i E1 og det næsthyppigste efterfølgende......

I F1 kan du tælle hvor mange gange det hyppigst forekomne nummer forekommer:
=COUNTIF(D1:D5000;E1) osv.

Vh
Anedi
Avatar billede Peter Pind Juniormester
11. juli 2018 - 14:22 #9
anedi,
=MODE(D1:D5000)

Dette virker :) Jeg for afvide at 223039 er der flest gange.
Men hvordan for jeg lavet en top 10? Altså hvilket nummer der er der næst flest gange. Det kan jo også være 2 numre begge er der 50 gange.

=MODE(IF(D1:D5000<>E1;D1:D5000))
Denne formel kan jeg ikke få til at virke....

=COUNTIF(D1:D5000;E1)
Denne formel virker, og fortæller mig at 223039 forekommer 50 gange.
Avatar billede anedi Ekspert
11. juli 2018 - 14:45 #10
For
=MODE(IF(D1:D5000<>E1;D1:D5000))
skal du huske at holde CTRL + SHIFT nede inden du trykker ENTER (Så der kommer Tuborg klammer om udtrykket). Den virker selvfølgelig kun, hvis du har har =MODE(D1:D5000) i celle E1. Ellers tilret.

=MODE(IF(D1:D5000<>E1;D1:D5000)), skulle så gerne give dig den næsthyppigste forekomst, eftersom vi nu kigger på alle tal, der ikke er 223039 (det hyppigst forekomne).

Hvis du kan få den del til at virke, er det samme princip for de næste tal.
Avatar billede anedi Ekspert
11. juli 2018 - 15:38 #11
Se eksempel her:
https://ufile.io/qs5pv
Avatar billede Peter Pind Juniormester
12. juli 2018 - 08:02 #12
Tak for det, jeg kan godt se det virker i dit ark.

Men jeg kan ikke få det til at virke i mit.
Dit ark:
{=MODE(IF(D1:D56<>E1;D1:D56))}

Min ark:
{=MODE(IF($D:$D<>O23;$D:$D))}
Giver 0.
Avatar billede anedi Ekspert
16. juli 2018 - 10:42 #13
Hej igen

Det kan ikke laves på hele kolonner.
Istedet for $D:$D skal du angive et område som er tilstrækkeligt stort til at have alle data med, men ikke hele arket. Eksempelvis $D$1:$D$1000.

Vh
Anedi