Avatar billede keepy Seniormester
17. juli 2018 - 22:55 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Arkitektur

Jeg har en lille ide om at lave en application der kan gemme bruger data i en database, indlæse filer fra en bruger, eksporter dokumenter.
Hvordan burde man bygge dette op ? jeg tænker selv a nogle web services er vejen frem også fordi at det vil i første omgang være noget WPF men på sigt skal det laves som en hjemmeside.

Hvad tænker i ? og hvor burde man dele det op i services, altså hvilket ansvar skal hver service have ?

På forhånd tak
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juli 2018 - 02:12 #1
Umiddelbart vil jeg mene at de 2 mest interessante spoergsmaal er:
1) vil du gemme filer i database eller i fil system med kun sti i databasen?
2) vil den fremtidige hjemmeside skulle hostes samme sted eller et andet sted end kerne applikationen og databasen?

Naar man ved det, saa maa de mulige arkitekturer vaere indskraenket en del.
Avatar billede keepy Seniormester
18. juli 2018 - 21:36 #2
Tak for svaret.
Godt spørgsmål.

1) jeg tænker at gemme det i en database for den enkelte bruger, men hvis der er 200 eller 2000000 brugere af systemet, så er det måske en dum ide ?
Måske skal man vælge at gemme stier i databasen under en bruger profil og så gemme dokumenter i fil systemet ?

2) Ja database, kerne applikation og hjemmeside hostes på samme PC.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. juli 2018 - 03:38 #3
Absolut kun 1 database og absolut kun 1 tabel.

Se http://www.vajhoej.dk/arne/articles/dbintro2.html#colvstbl (eller andre bedre kilder).

Givet at det er en PC saa tror jeg at jeg vil anbefale eksterne file - paa trods af at jeg i http://www.vajhoej.dk/arne/articles/dbintro2.html#files haelder lidt til det modsatte.

Med hensyn til arkitektur maa der vaere 2 grundliggende loesninger.

A) direkte kald

http://www.vajhoej.dk/arne/temp/1024415A.png

B) web service kald

http://www.vajhoej.dk/arne/temp/1024415B.png

Saa dine valg er:

1) Du skal vaelge mellem A og B.
2) Hvis du vaelger B (web service) skal du vaelge mellem WCF eller ASMX.
3) Du skal vaelge database access teknologi - simpel ADO.NET eller EF.
4) Du skal designe dit API (uanset om du vaelger A eller B)
Avatar billede keepy Seniormester
19. juli 2018 - 23:38 #4
tak jeg vil kigge dit materiale igennem