Avatar billede bas Forsker
30. juli 2018 - 16:48 Der er 12 kommentarer

VGA og DisplayPort samtidigt

Hej
Spørgsmål/udfordring:
Hvordan løses det bedst/nemmest, når man har to PC skærme, som skal sættes til samme PC (Windows) og skal vise det samme?
Den ene skærm har kun VGA, og den anden har ikke VGA men Displayport.
Skærmene er ikke lige store.
Det virker når jeg bare har hhv. VGA-kabel og DisplayPort-kabel direkte fra PC'en og til hver sin skærm, men jeg kan ikke få en ordentlig opløsning på skærmen med DisplayPort.
Kan man købe en en DisplayPort splitter, og vil det hjælpe noget?
Jeg har en DispalyPort til VGA-adapter.
Avatar billede eurositi Ekspert
30. juli 2018 - 17:40 #1
Når du dublerer skærmene, er du tvunget til at følge laveste fællesnævner - dvs. maksimalopløsningen på den dårligste skærm. Det samme grafikkort kan ikke vise billedet i to forskellige opløsninger samtidigt.
31. juli 2018 - 14:08 #2
Da skærmene ikke er ens, sætter du blot skærmene til hver deres optimale opløsning.

Højre klik på skrivebordet, sæt den til udvid.
Den ene skærm hedder 1, den anden 2.
klik på nr. 1, og sæt bedste opløsning. - gem.
klik på nr. 2, og sæt bedste på løsning. - gem.

her er min opsætning:
Primær skærm - 27"
2560 x 1440 (anbefales)
(DVI)

Sekundær skærm - 23"
1920 x 1080 (anbefales)
(VGA)
31. juli 2018 - 14:13 #3
rettelse, min sekundære skærm kører pt. også DVI, men porten har "ingen" betydning for opløsningen.
Avatar billede bas Forsker
31. juli 2018 - 14:51 #4
@rogerrabbit:

Så du tænkker, at jeg vælger Udvid i stedet for dubblér - eller er det et andet sted du tænker?
Og så vil skærmene fortsat kunne vise det samme samtidigt?
Avatar billede eurositi Ekspert
31. juli 2018 - 15:37 #5
Rogerrabbit har helt ret. Det kan godt lade sig gøre at udvide skrivebordet til to skærme, som kører med hver sin skærmopløsning. Jeg har lige testet det.
31. juli 2018 - 15:46 #6
@eurositi.
Man kan også justere højden i forhold til hinanden mellem de 2 skærme.
Så man kan skyde den lille op eller ned i forhold til den anden, efter hvad der passer en bedst.
Lige som man kan bytte rundt på dem, og bestemme hvilken der skal være nr. 1 :)
31. juli 2018 - 15:51 #7
Hvis du vælger udvid, mens du sætter opløsning, så virker det helt sikkert.
Hvis du ønsker at dubler, så vil det give lidt udfordringer, da skærmene ikke er ens.
Her gætter jeg især på opløsning.
Dubler skal du kun bruge hvis du har behov for at vise det samme på flere skærme.
Avatar billede bas Forsker
31. juli 2018 - 20:12 #8
Men "ud vid" vil vel så ikke gøre, at jeg får vist det samme på begge skærme samtidigt, korrekt?

Lige en ny tanke:
Jeg har lige læst lidt på siden https://www.startech.com/ie/faq/displayport_converter_dp_multi_mode

Hvad er forskellen på en passiv og en aktiv displayport adapter?
Det står nok i aktiklen, men kræver en aktiv adapter strøm fra en stikkontakt?

Vil jeg kunne købe en aktiv Displayport til VGA adapter og sætte den til en VGA splitter.
Den Displayport til VGa adapter vi har, virker kun hvis vi sætter den i PC'ens DisplayPort og ikke hvis vi sætter den i skærmens DisplayPort. Kan det være fordi adapteren er passiv.
Hvilken adapter kunne vi prøve med, hvis den skal være aktiv.
Det er muligt, at jeg langt ude nu. :-)
Avatar billede MADOlsen Forsker
01. august 2018 - 09:54 #9
Hehe, selvom bas i samtlige kommentarer skriver, at han/hun vil have vist det samme på begge skærme, virker det ikke til, at hjælperne har forstået det ;-)

Men det er virkelig også opad bakke, når du vil have vist det samme billede på 2 skærme med forskellige opløsninger! Det svarer lidt til følgende i den virkelige verden:

Du piller et indrammet billede ned fra væggen og tager det ud af rammen, Derefter finder du en anden ramme med en anden størrelse og prøver at sætte billedet deri. Du vil meget hurtigt opdage, at det ikke bliver rigtig godt ... ;-)
01. august 2018 - 11:10 #10
#8 beklager jeg har forklaret mig dårligt.

Du skal ikke! ud og købe en masser omsættere, splittere mv.

Du skal blot sætte skærmene til hver deres optimale setting, ligesom jeg har gjort.

Og så dublerer du bare :)

Jeg har lige testet mit eget setup, med dublering, og det virker perfekt.

@#9, jo jeg har forstået, og jeg kom med løsningen i mit første indlæg. Jeg fik bare forvirret bas, da jeg valgte at skrive om at gøre det mens man kører udvidet :)
Og bare rolig jeg er ikke fornærmet over din kommentar.

Jeg er ikke hjemmme resten af dagen, så hvis I har mere, er jeg først på sent i aften eller i morgen fomiddag.

Her er lige et link jeg har kikket lidt på, inden jeg skrev dette indlæg:
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Specs-Explained-Video-Card-463/
Avatar billede bas Forsker
06. august 2018 - 16:35 #11
Hej alle
Jeg beklager, at jeg først svarer nu.
Tak for jeres kommentarer. Jeg forstår godt problematikken mht. de to forskkelige skærmstørrelser osv. Der er vist ikke så meget at gøre ved det. :-)
Nu er beslutningen i hvert fald, at jeg lader det være ved at den ene skærm er tilsluttet vha. DisplayPort og den anden skærm er tilsluttet vha. VGA.
06. august 2018 - 17:42 #12
#11 - Helt ok, og Velbekomme :)