Avatar billede Lars Mester
06. august 2018 - 10:36 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Sæt værdier

Hej

Har en kolonne A B C hvor jeg gerne vil beregne og sætte værdien i kolonne D og E
Navn    Beløb    Antal      Formel1_værdi    Formel2_værdi
A        100000    1000              100            1
B        120000    1400      85,71428571    1,166666667
C        130000    1700    76,47058824    1,307692308
D        100000    1000              100            1

Formel 1: =+B2/C2
Formel 2 =+C2*100/B2

Hvordan kodes dette i VBA så værdierne sættes i stedet for formler. Skal udfyldes nedad i forhold til antal udfldte rækker....
Avatar billede kim1a Ekspert
06. august 2018 - 11:01 #1
Jeg bruger denne tankegang:
Så længe der er data i rækkens første kolonne så skal den lave tricket.

Det du skal bruge må være "Application....." linjen - hvor jeg i eksemplet her bruger en vlookup.

raekke = 2
    Do While Cells(raekke, 1).Value <> Empty
        Dim Temp As Double
        Temp = Cells(raekke, 6).Value
        Cells(raekke, 6).ClearContents
        Cells(raekke, 6).NumberFormat = "@"
        Cells(raekke, 6).Value = CStr(Temp)
        Cells(raekke, 3).Value = Application.WorksheetFunction.VLookup(Cells(raekke, 6), Workbooks(strFileWithSegments).Sheets(1).Range("A:H"), 8, False)
        raekke = raekke + 1
    Loop
---
Essentielt kan du bruge: (nb utestet)
Application.WorksheetFunction.sum(Cells(raekke, 2)cells(raekke,3))
Avatar billede store-morten Ekspert
06. august 2018 - 16:56 #2
Prøv denne i en kopi:
Sub Sæt_værdier()
Dim ref As String, kl As String, Srk As Long

'D2 vælges og formlen: =B2/C2 indsættes
    Range("D2").Select
    ActiveCell.FormulaR1C1 = "=RC[-2]/RC[-1]"
'Kolonne og sidste række i C findes
    kl = Mid(ActiveCell.Address, 2, InStr(2, ActiveCell.Address, "$") - 2)
    Srk = ActiveSheet.Range("C65536").End(xlUp).Row
'Autofill udføres
    Selection.AutoFill Destination:=Range(ActiveCell.Address & ":" & "$" & kl & "$" & Srk)
'Autofil markeres, kopieres og indsættes som værdier
    Range(ActiveCell.Address & ":" & "$" & kl & "$" & Srk).Select
    Selection.Copy
    Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
        :=False, Transpose:=False

'E2 vælges og formlen: =C2*100/B2 indsættes
    Range("E2").Select
    ActiveCell.FormulaR1C1 = "=RC[-2]*100/RC[-3]"
'Kolonne og sidste række i D findes
    kl = Mid(ActiveCell.Address, 2, InStr(2, ActiveCell.Address, "$") - 2)
    Srk = ActiveSheet.Range("C65536").End(xlUp).Row
'Autofill udføres
    Selection.AutoFill Destination:=Range(ActiveCell.Address & ":" & "$" & kl & "$" & Srk)
'Autofil markeres, kopieres og indsættes som værdier
    Range(ActiveCell.Address & ":" & "$" & kl & "$" & Srk).Select
    Selection.Copy
    Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
        :=False, Transpose:=False

    Application.CutCopyMode = False
    Range("E2").Select
End Sub