Avatar billede Rasfred Juniormester
09. august 2018 - 14:59 Der er 7 kommentarer

TÆL.HVIS tekst har en speciel formatering

Hej Eksperter

Er der en måde hvorpå man kan tælle alle celler der indeholder en speciel formatering, eksempelvis en optælling af alle celler der har understreget tekst?

Det må næsten være en TÆL.HVIS funktion, men hvad skal jeg lige opstille som "kriterier"?
Avatar billede jens48 Ekspert
09. august 2018 - 15:29 #1
Brug det samme kriterie, som er brugt til den betingede formatering. Ellers skal du over i noget VBA
Avatar billede Rasfred Juniormester
09. august 2018 - 15:40 #2
Kan du evt. "dumme den lidt ned" for de knap så Excel øvede? ;o)

Det er bare en almindelig understregning af tekst jeg benytter i nogle celler og ønsker at lave en optælling af (altså antallet af celler hvor de forekommer).

VBA ved jeg ikke lige hvad er.
Avatar billede jens48 Ekspert
09. august 2018 - 16:32 #3
OK, jeg troede at understregning var betinget af værdien, Men hvis det kun er en manuel understregning af teksten der er tale om, kan det kun lade sig gøre med VBA (Visual Basic). Det kan for eksempel lade sig gøre med denne kode, som skal indsættes ved at højreklikke på fanebladdet og vælge Vis Koder.

Sub sammentael()
Dim x As Integer
Dim y As Long
y = 0
For x = 1 To 20
If Cells(x, 1).Font.Underline = xlUnderlineStyleSingle Then
y = y + Cells(x, 1)
End If
Next
Cells(1, 3) = y
End Sub

Men bemærk at det kun er et eksempel, som skal tilrettes dit behov. Hvor står tallene du ønsker at sammentælle of hvor vil du have resultatet?
Avatar billede Rasfred Juniormester
09. august 2018 - 16:46 #4
Jeg skal bruge det til statistik i forbindelse med en arbejdsplan hvor en understregning indikerer en telefonvagt. Jeg ønsker altså at optælle antallet af telefonvagter for hver medarbejder. I regnearket har jeg en fane til statistik samt en individuel fane for hver måned. I hver måned er der en kolonne/et kolonneinterval for hver medarbejder jeg ønsker at lave optællingen på.

Men lad os bare prøve at tage udgangspunkt i januar måned for den første medarbejder:

- Fanen hedder Januar
- Intervallet er I2:I32 (Altså "i" som i Inger)
- Fanen jeg ønsker resultatet i hedder Statistik
- Cellen jeg ønsker resultatet i hedder C2

Håber det var alt du skulle bruge :o)
Avatar billede jens48 Ekspert
09. august 2018 - 23:38 #5
Prøv med denne makro:

Sub sammentael()
Dim R, C As Range
Dim y As Long
y = 0
Set R = Range("I2:I32")
For Each C In R
If C.Font.Underline = xlUnderlineStyleSingle Then
y = y + C.Value
End If
Next
Worksheets("Statistik").Range("C2") = y
End Sub
Avatar billede Rasfred Juniormester
10. august 2018 - 11:57 #6
Jeg har lige prøvet at teste makroen i mit regneark. Den viser resultatet "21" som ikke rigtig stemmer overens med en manuel optælling. Ud af de 31 rækker i intervallet I2:I32 er kun de 4 overstreget, så det passer hverken den ene eller anden vej.
Avatar billede jens48 Ekspert
10. august 2018 - 13:22 #7
Jeg haved summeret værdierne i stedet for at tælle dem. Ret 5. sidste linie fra
y = y + C.Value
til
y = y+1

Du skiver "overstreget". Hvis du ikke mener "understreget" virker makroen ikke