Avatar billede zefcat Novice
24. august 2018 - 01:06 Der er 21 kommentarer

Udskrivning af text ved brug af DaFont

Jeg ønsker at udskrive flere tekster i forskellige skrifttyper til et projekt. Har prøvet at bruge DaFont, men når jeg downloader den nye teksttype skrevet med min egen tekst, bliver det ikke fremvist med samme tekst jeg har skrevet, men programmets egen forslag til en tekst.
Nogle der kan hjælpe?
Avatar billede ebea Ekspert
24. august 2018 - 07:45 #1
Har du installeret Fonten korrekt i Windows? Du skriver ikke hvilket program du bruger til at udskrive dine teskster fra. Men i dit program, skulle du kunne se Fonten, hvis den er installeret korrekt, og du vælger Font.
Avatar billede zefcat Novice
24. august 2018 - 12:45 #2
Har prøvet at installere, men som om der mangler noget for at det lykkes. Kan du guide mig?
Jeg udskriver på jobbet, så ved ik noget om program til at udskrive.
Vil det sige at jeg ikke kan bruge Dafont på andre comp. end min egen?
Avatar billede ebea Ekspert
24. august 2018 - 13:23 #3
#2  -  Hvis ikke Fonten er installeret, vil du heller ikke kunne benytte den.
Du kan prøve at kigge i Font mappen (C.\windows\fonts) i Windows, og se efter det navn på Fonten som du mener du installerede.

Du skriver jo selv, at du ønsker at udskrive. Og med udgangspunkt i dette, gik jeg ud fra, at du har et program til dette (det kan være words, eller andre, hvor fonte kan vælges).
Avatar billede zefcat Novice
24. august 2018 - 19:47 #4
Det er ikke et bestemt font jeg vil bruge, men hele programmet DaFont.
Avatar billede ebea Ekspert
24. august 2018 - 20:14 #5
#4  -  Ja, men uanset hvad program du bruger, så skal de fonte du ønsker at bruge, være installeret. DaFont, er mig bekendt kun et sted, til at downloade Fonte.

ALLE fonte, installeret på din PC, blir styret fra Windows, og tilknyttede programmer som man udskriver fra, gør brug af disse fonte!
Avatar billede zefcat Novice
24. august 2018 - 23:08 #6
Okey forstår :) Hvordan installerer jeg så et font?
Avatar billede zefcat Novice
24. august 2018 - 23:10 #7
Og hvad er et tilknyttet program feks?
Avatar billede ebea Ekspert
25. august 2018 - 08:21 #8
#7  -  Jeg nævnte kort i #3 bl.a. Word (tekstbehandling) fordi du skulle udskrive tekster, som var dit oprindelige spørgsmål. Og når du spørger sådan, går man jo ud fra, at du har dette på plads (det med at udskrive fra et program).
Men alle programmer du bruger på din PC, og som kan håndtere et input af tekster, er potentielle anvendelige for udskrivning.

Men du måtte jo selv have en forestilling om, hvad du ville udskrive i, siden du staretede med at spørge, som du gjorde!
Avatar billede zefcat Novice
25. august 2018 - 13:31 #9
Altså mit mål er at kunne frit anvende en masse anderledes tekstformer til et projekt, hvor mange forskellige tekster skal bruges.
Kan huske at ha været hos en tatovør, som bare fandt den tekst han skulle bruge på Dafont og så udskrev han den.
Hvorfor kan jeg ikke gøre det samme? Om end kan du guide mig til hvordan jeg så downloader en enkelt font jeg skal bruge? Så må jeg jo bare gentage processen hver gang en ny font skal bruges.
Avatar billede zefcat Novice
25. august 2018 - 13:34 #10
Når jeg har downloaded et font, så kommer den ikke ned med den tekst jeg skrev fontet i, men blot en fra programmet....?
Avatar billede ebea Ekspert
25. august 2018 - 13:51 #11
#10  -  Jeg mener, at jeg har prøvet at guide dig som jeg kunne, ud fra dit spørgsmål. Men et eller andet sted, "hopper kæden af", og vi snakker langt forbi hinanden!

Men kort (en gang til), så når du downloader en Font, og du efterfølgende ser den i mappen hvor du placerede din downloadede Font, så dobbeltklikker du på navnet af fonten f.eks. xxxx.TTF og windows vil så spørge dig om at installere Fonten, hvilket du svarer ja til.

Og Fonten er så installeret i dit Windows, og kan bruges i alle programmer. Det er fremgangsmåden!
Avatar billede falster Ekspert
25. august 2018 - 17:29 #12
Som supplement til ovenstående:

Fra Dafont downloades som zip-filer.

F.eks. fonten signatra.zip.

Pak zip-filen ud.

Den indeholder 2 font-filer (signatra.otf og signatra.ttf). Dvs. open type og true type.

Dobbeltklik på den/de du vil bruge.

Skriften åbner i Windows fontviser.

Bemærk knappen "Installer" og tryk på den.

Så kan skriften bruges i Windows-programmer, der kan udskrive.
Avatar billede zefcat Novice
26. august 2018 - 20:15 #13
Ja sorry min "løse kæde" ;), men forstår nok ik helt dit tekniske sprog. Jeg er jo herinde fordi jeg ikke er så meget inde i tingene :/
Nu har jeg gjort som befalet og prøvet at finde fonten, når jeg skal skrive mail, men her er den ikke? Jeg har windows 10 og kan ikke finde Word..
Avatar billede zefcat Novice
26. august 2018 - 20:17 #14
Hvor finder jeg Windows fontviser? Den kommer ik op af sig selv
Avatar billede zefcat Novice
26. august 2018 - 20:20 #15
Min sidste kommentar er vrøvl, jeg har jo klikket "installér"...
Avatar billede falster Ekspert
27. august 2018 - 00:18 #16
Jeg går ud fra, at dine 2 sidste betyder, at du har installeret fonten(e) :-)

Word findes på din computer, hvis du har (købt og) installeret Microsoft Office.

I hvilket som helst Windowsprogram, hvor man kan vælge skrifttype, kan du nu vælge den/de installerede fonte.

(Hvis du ikke har Microsoft Office, så vælg en god gratis løsning: LibreOffice:

https://da.libreoffice.org/ )
Avatar billede zefcat Novice
27. august 2018 - 12:18 #17
Nu har jeg DL LibreOff. og det virker :)..! men hvilke programmer er der ellers i W10, hvor jeg kan bruge skriften?
Hvorfor kan jeg ik bruge fontet i min Outlook?
Avatar billede falster Ekspert
27. august 2018 - 12:32 #18
Det kommer an på, hvilken Outlook version, som du bruger.

Men hvis du bruger den i en e-mail, kan modtageren kun se den rigtigt, hvis kan/hun også har den installeret.
Avatar billede falster Ekspert
27. august 2018 - 12:33 #19
"han/hun" skulle det være.
Avatar billede ebea Ekspert
27. august 2018 - 12:57 #20
#17  -  Prøv at læse dit eget åbnings spørgsmål en gang til, og se om ikke emnet er drejet i en anden retning!

Du skulle udskrive i et Projekt, og der skulel du bruge forskellige skrifttyper. Ud fra det, er (i hvertfald jeg) gået ud fra, at du havde et program hvor du udskrev fra, og det kun var problemet med at få Fonte fra DaFont!
Det med DaFont har du jo fået svar på, og så må dit spørgsmål vel egentlig være løst!
Om du kan bruge Fonte i Outlook, eller andre programmer, har du også fået svar på. Så jeg forstår ikke, hvor det er dit problem er! Derfor skrev jeg "at kæden er hoppet af".

Ellers må du jo prøve at læse svarene, én gang til!
Avatar billede zefcat Novice
27. august 2018 - 14:05 #21
Tak for jeres hjælp!