Avatar billede Louise1985 Mester
31. august 2018 - 09:55 Der er 4 kommentarer

Mit datoformat virker ikke

Hej med jer
I har været så søde at hjælpe mig før - så nu rækker jeg ud igen i håb om at I kan hjælpe mig videre :)

Jeg er i gang med at lave en rapport der kigger ind i indkomne indkøbsordrer. Den skal opsplitte alle ordrerne pr. varenummer og vise indkomne mængder pr. måned de næste 9 mdr.

Dvs. rækkerne er varenumre: A; B; C
Kolonnerne er år/måned: 09-2018; 10-2018 osv.

Jeg ønsker en dynamisk rapport som kan bruges rullende ;) Jeg udvikler i forespørgselmode og ikke i SQL-mode (den del er jeg ikke så klog på ;) )

Ovenstående betyder at jeg skal lave en ny datoformat ud fra leveringsdatoen på ordren. Det har jeg gjort ud fra følgende formel:
Forventet leveringsmåned: Format(IIf([Bekræftet leveringsdato]='01-01-1900';DateValue([Ønsket leveringsdato]);DateValue([Bekræftet leveringsdato]));'yyyy/mm').

Jeg får godt nok det rigtige output men formatet er ikke rigtigt (det tekstes) - jeg forstår ikke hvad jeg gør galt? Outputtabellen kan ikke ændres i format da den vil overskrives hver gang, jeg kører en opdatering.
Jeg skal bruge datoformatet til at kunne fremskrive og lave 9 kolonner; +1 måned +2 måned +3 måned ift. d.d.

Har I en ide?

På forhånd mange tak!
Avatar billede fdata Forsker
31. august 2018 - 10:45 #1
Prøv lige at forklare "formatet er ikke rigtigt (det tekstes)".
Hvis du vil have f.eks. 09-2018 skal du vel vende formatet til "mm/yyyy".

"Jeg skal bruge datoformatet til at kunne fremskrive og lave 9 kolonner"
Du kan ikke bruge et format til at beregne noget. Formatet er bare en repræsentation af den underliggende værdi. Hvis du skal beregne nye datoer, skal det ske ud fra værdien af feltet.
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
31. august 2018 - 11:42 #2
Kunne det være en idé at have værdierne i andre felter, og så blot udskrive dit datoformat ud fra disse?
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
31. august 2018 - 11:43 #3
..så kan du nemmere regne på dem.
Avatar billede terry Ekspert
06. september 2018 - 14:37 #4
I think we need a better explanation of the problem,