Avatar billede lurup Ekspert
13. september 2018 - 23:09 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Sortere i en kolonne

Jeg skal sortere i en kolonne efter værelser fra 1- 90

Jeg har nogle værelser der hedder 17a 17b

Hvordan kan jeg det ?
Avatar billede kim1a Ekspert
14. september 2018 - 08:46 #1
Den vil sortere tekst efter tal, og 17a er tekst, så det vil se sådan ud:
...
17a
17b

Jeg foreslår hvis muligt at du sorterer efter to kolonner (evt lave dem som støttekolonner), en hvor du har tallet og en hvor du har bogstavet, og så sætter dem til tal først, bogstav efterfølgende.

Du kan skille tallet af med (forudsætter de står i kolonne a med en overskrift i række 1):
if(isnumber(A2);A2;mid(A2;1;LEN(A2)-1)) forudsat der kun er et bogstav bagefter.
for at få bogstavet tager du blot if(isnumber(A2);"";right(a2;1)).

If = hvis
isnumber = er.tal
mid = midt
len = længde
Avatar billede lurup Ekspert
14. september 2018 - 13:08 #2
Er der ingen mulighed for at det kan laves i en kolonne på engang.
Jeg er bange for det andet vil give forvirring.
Avatar billede falster Ekspert
14. september 2018 - 16:39 #3
Data i kolonne A.

I kolonne B indsættes formlen =TEKST(A1;"@") og fyld med formlen til sidste værdi i kolonne A.

Sorter så kolonne B fra A til Å med "Udvid markeringen" valgt.
Avatar billede lurup Ekspert
14. september 2018 - 20:52 #4
åååååhhhh Falster

Er jeg så heldig du vil sætte det i denne fil ?
På forhånd tak

https://drive.google.com/open?id=1FO1fWFF3HGell4JL_WUP_ZYDDb98mVde
Avatar billede falster Ekspert
14. september 2018 - 22:00 #5
Med data fra #4 virker det ikke :-(

Data i spm. var nok for simple ;-)

Det er forekomsten af 4 og 50, der laver ravagen.

Selv disse nedenfor giver op i macroverdenen:

https://www.mrexcel.com/forum/excel-questions/672611-sorting-alphanumeric-column-character-character-using-excel-vba.html

Så det må jeg desværre også gøre.

Held og lykke!
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
14. september 2018 - 22:26 #6
Avatar billede lurup Ekspert
14. september 2018 - 23:00 #7
Den er der næsten....
Der er dog et problem som er at der kommer nye tal til som ikke bliver sorteret fx hvis der står
og der kommer 4 til står den i bunden og ikke efter 3 tal
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
14. september 2018 - 23:10 #8
Træk koden ned og vælg derefter sorter A-Å og wubti (Tror jeg nok) Det jeg gør er at få den til at behandle indholdet som tekst!!

Jan
Avatar billede falster Ekspert
15. september 2018 - 00:36 #9
Jeg tror, at Jans virker med cifre(dele) højst 2.

Prøv med f.eks. 101.
Avatar billede lurup Ekspert
15. september 2018 - 12:19 #10
Jeg er kommet lidt videre på en anden måde.
Jeg har lavet en ny kolonne hvor h´jeg kalder 17a for 17,1, 17c for 17,3 osv.
Mit eneste problem er nu at jeg har en koder der sortere efter medlems nummer.
Jeg prøver lige den dygtige mand der hjalp mig med det om det kan laves om hvis i ikke ved det her ?

=HVIS.FEJL(INDEKS('Sæt x'!$B$2:$B$231;MINDSTE(HVIS(TÆL.HVIS('Sæt x'!$G$2;'Sæt x'!$E$2:$E$201);RÆKKE(B4:B201)-MIN(RÆKKE(B4:B201))+1);RÆKKE(B1));))
Avatar billede lurup Ekspert
13. november 2018 - 20:44 #11
Tak for hjælpen