Avatar billede Jan Nielsen Novice
22. september 2018 - 17:56 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Fejl i funktioner

Hej Allesammen

Jeg er nok lidt nybegynder og har stillet mig selv en svær opgave.

Jeg er under uddannelse til Elinstallatør og ønsker at oprette et et excel regneark til udregning af paralelle modstande for at spare tid på udregninger.

En simpel opstilling vil være at bruge 4 celler til størrelse på modstandende.

Mit spørgsmål er så at hvis jeg vil bruge de samme 4 celler når jeg kun skal beregne 2 modstande?

Jeg har med HVIS og Eller funktionerne kommet frem til at udelade en modstand og excel vil stadig kunne udregne de andre 3 modstande. Men laver DIV# fejl hvis jeg fjerner to modstande.

Er der nogen der har et løsningsforslag?

Med venlig hilsen Jan Nielsen
Avatar billede ebea Ekspert
22. september 2018 - 19:23 #1
Prøv om ikke den her kan hjælpe på vej. Modstande i A1, B1, C1, Og D1. Der kan du fjerne modstande, og stadig beregne parallel modstanden.
=1/((HVIS(A1>0;1/A1)+(HVIS(B1>0;1/B1)+(HVIS(C1>0;1/C1)+(HVIS(D1>0;1/D1))))))
Avatar billede Jan Nielsen Novice
22. september 2018 - 20:58 #2
Jeg takker og takker... Har bøvlet et par dage nu og har brugt HVIS(A1=0) Og så har jeg brugt formlen (A1^-1+b1^-1) osv.
Avatar billede Jan Nielsen Novice
22. september 2018 - 21:01 #3
Jeg tænkte på om det var muligt at fjerne DIV# fejl hvis der ingen indtastede modstande var?

Jan Nielsen
Avatar billede ebea Ekspert
22. september 2018 - 21:01 #4
#2  -  Så det virker nu?
Avatar billede Jan Nielsen Novice
22. september 2018 - 21:11 #5
Ja det virker så kan jeg selv udvide med det antal modstande jeg vil bruge :-) Men hvis jeg fjerner alle modstande vil den jo lave DIV# fejl... <---- Kan man fjerne den fejl så den ikke ses?
Avatar billede ebea Ekspert
22. september 2018 - 21:59 #6
Denne vil fjerne #DIV/0 fejlen. Husk at lukke spørgsmålet, efterfølgende ;-)
=HVIS.FEJL(1/((HVIS(A1>0;1/A1)+(HVIS(B1>0;1/B1)+(HVIS(C1>0;1/C1)+(HVIS(D1>0;1/D1))))));"")
Avatar billede Jan Nielsen Novice
22. september 2018 - 22:09 #7
Jeg takker mange gange for hjælpen... Og din løsning fjernede også DIV# fejlen )))

Jan Nielsen