Avatar billede tbuch Juniormester
23. september 2018 - 22:05 Der er 28 kommentarer

Er din CPU bedre end min ;-)

video-  og foto-redigering er to "hårde" opgaver som jeg udsætter min min CPU for
Jeg tænker lidt påa t købe en ny CPU - men kan det betale sig?
Det kunne være interessant hvis nogen ville være behjælpelig med at teste deres CPU for at se, hvor hurtigt den kan dekode og kode en videofil - til sidst vil jeg lave en lille oversigt over resultaterne inkl. min egen

Måden vi tester på er v.hj.a. Handbrake nyeste version 1.12
Filen vi tester med  - er denne: http://distribution.bbb3d.renderfarming.net/video/mp4/bbb_sunflower_1080p_30fps_normal.mp4 (højreklik og gem på din PC
I Handbrake bruges preset H.265 MKV 1080P30
eller se dette billede: blob:null/41cd5949-16f5-4a13-9ce0-6a72e022657a

I handbrake - klik på "Start encode" og sæt et stopur i gang og se hvor lang tid det tager før den er færdig (det er klar at CPUen ikke skal en masse ting ved sidena f) ;-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. september 2018 - 22:19 #1
Sådan en test kan du ikke bruge til noget. Du glemmer at størstedelen af regnekraften kommer fra GPU og ikke CPU.

Prøv et andet grafikkort.
Avatar billede f-arn Guru
24. september 2018 - 06:45 #2
@ole_madsen

Er det specielt for Handbrake, for når jeg laver videoredigering (mest Shotcut) er det helt klart min CPU der belastes... Ikke min GPU?

@tbuch

Beklager det lille "sidespring" :)
Avatar billede Slater Ekspert
24. september 2018 - 08:04 #3
Ja, det er ikke sandt. Videotranskodning belaster som udgangspunkt CPU'en udelukkende. Visse encoders understøtter GPU-aflastning, men GPU'en er ikke lavet til den slags arbejde og vil gøre det langsommere end en CPU, derfor bruges den kun til at hjælpe - den tager ikke det meste af arbejdet.

Så vidt jeg lige kan google mig til, skal GPU-acceleration aktivt slås til i Handbrake, men jeg har ikke programmet og ved det ikke. Men uanset hvad, vil CPU'en lave det meste af arbejdet.
Avatar billede tbuch Juniormester
24. september 2018 - 08:08 #4
Hmmm ja det er lidt irriterende - for ikke at sige meget - at min tråd nu er afsporet - for der er ingen tvivl om at CPUen har nærmest suveræn afgørende indflydelse her - Men i kan jo gøre det godt igen ved at lege med og poste jeres test resultat J

God morgen
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. september 2018 - 08:12 #5
Jeg kender ikke "Shotcut", men det ser ikke ud til at GPU acceleration er indbygget: https://forum.shotcut.org/t/new-user-any-hardware-gpu-acceleration/1345 (En enkelt bruger nævner så han kan mærke forskel med forskellige grafikkort, så noget er der måske tilføjet...)

Og så må jeg, efter at have læst lidt op, rette mig selv. Det ser ud til at GPU acceleration godt nok er hurtigere end ren CPU beregning, men til gengæld går ud over kvaliteten. Jeg må hjem og se mine egne settings igennem :-)

D.v.s. at testen stadig kan gennemføres, hvis bare man er bevidst om at man disabler GPU i Handbrake.
Avatar billede eurositi Ekspert
24. september 2018 - 08:29 #6
XMedia Recode har mulighed for at vælge codec'et "NVidia Encoding" (NVENC). Det øger hastigheden mellem 10-100 gange afhængigt af, hvilken encoding speed (VeryFast -> Placebo), man vælger. Jeg vil dog mene, at videoer kodet med NVENC kvalitetsmæssigt er markant ringere end de rent software (CPU) kodede videoer, så der er en klar pris for de vilde hastigheder, som de fleste nok ikke er villige til at betale, da videokodning jo typisk sket med henblik på langtidsbevaring.

Xmedia har de samme indstillingsmuligheder som Handbrake, bortset fra, at de medfølgende presets ikke er de samme.

Men der er ingen tvivl om, at GPU-acceleration er et must, hvis (læs: når), vi allesammen skal til at kode video i det nye AV1 format. Det er det forsåvidt allerede, når vi taler om de nuværende H.265 (HEVC) og VP9 videoformater.
Avatar billede tbuch Juniormester
24. september 2018 - 08:30 #7
#Ole_madsen - Det behøves ikke at være en fuldstændig videnskabelig test i hvide kitler og al ting - hvis du forstår - jeg kan godt klare en fejlmargin på 10 måske 15% - det er bare for at give et lille fingerpeg, hvis du forstår
Avatar billede f-arn Guru
24. september 2018 - 10:26 #8
Med Portable Zip versionen tog det 15min 40 sek. :)
Avatar billede claes57 Ekspert
24. september 2018 - 11:56 #9
portable 64bit version, bærbar i5-8250u, intel uhd 620 grafik, micron ssd 9 min 14 sek
Avatar billede eurositi Ekspert
24. september 2018 - 12:07 #10
Med min fem år gamle i7-3520M processor med Intel HD Graphics 4000 GPU i Windows 64-bit verisonen med H.265 1080p 30fps MKV presettet (uden andre ændringer) tog det 1 time og 18 minutter!

Jeg brugte dog også maskinen til lidt forskelligt, mens processen kørte, men forskellen er godt nok markant.
Avatar billede tbuch Juniormester
24. september 2018 - 15:00 #11
#f-arn - med hvilken CPU ;-)
Avatar billede eurositi Ekspert
24. september 2018 - 20:04 #12
Med min i7-7700 HQ med 1060 GTX 6 gb GPU tog det 14 minutter og 34 sekunder i Handbrake 64-bit Windowsklienten uden anden nævneværdig aktivitet samtidig.

(På Video-fanen lod jeg Quality-indstillingen stå på Constant Quality RF=28, hvilket er standardindstillingen for x265 codec'et, når dette preset vælges).

Jeg prøvede for sjovs skyld også at konvertere i Xmedia Recode med NVENC codec'et til H.265 (selvfølgelig også til 1080p30). Det tog bare 57 sekunder (med standard VBR mellem 1500 og 2400 kbps). Til animation som denne film ser resultatet nydeligt ud og fylder kun det halve... Jeg vil teste NVENC codecs noget mere. De er sandsynligvis blevet bedre i løbet af de sidste knap to år.
Avatar billede tbuch Juniormester
25. september 2018 - 07:50 #13
Vi mangler stadig at  f-arn noterer hvilke processor, som han har brugt
Min egen i5-2500K tog hele 48 minutter om det

Vi har indtil videre følgende resultater:

i7-3520M        68 minuter
i5-2500K        48 minuter
f-arns CPU    15 minuter og 40 sekunder
i7-7700 HQ:     14 minuter og 34 sekunder
i5-8250u        09 minuter og 14 sekunder

Det kunne være sjovt at se nogle af de nyere AMD-Ryzen CPUer - hvad de kan gøre ved det

NB VI VED GODT AT DER ER MASSER AF FEJLMARGINER HER
Vi ønsker alene at finde en "retning" om, hvor gode processorer efterhånden er blevet til at kode
VENLIGST - HVIS DU ØNSKER AT LAVE EN BEDRE TEST, HAR GODE IDEER I HVAD MAN SKULLE GØRE - SÅ OPRET VENLIGST EN ANDEN TRÅD, TAK J
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. september 2018 - 18:48 #14
Så fik jeg givet mig tiden... - 33 minutter sådan cirka på en gammel I5-4570 med 12GB RAM.
Avatar billede tbuch Juniormester
27. september 2018 - 20:32 #15
Vi har indtil videre følgende resultater:

i7-3520M        68 minuter
i5-2500K        48 minuter
I5-4570          33 minuter
f-arns CPU    15 minuter og 40 sekunder
i7-7700 HQ:    14 minuter og 34 sekunder
i5-8250u        09 minuter og 14 sekunder

Det kunne være sjovt at se nogle af de nyere AMD-Ryzen CPUer - hvad de kan gøre ved det

NB VI VED GODT AT DER ER MASSER AF FEJLMARGINER HER
Vi ønsker alene at finde en "retning" om, hvor gode processorer efterhånden er blevet til at kode
VENLIGST - HVIS DU ØNSKER AT LAVE EN BEDRE TEST, HAR GODE IDEER I HVAD MAN SKULLE GØRE - SÅ OPRET VENLIGST EN ANDEN TRÅD, TAK J

Vi mangler stadig at  f-arn noterer hvilke processor, som han/hun har brugt
Avatar billede milter Ekspert
27. september 2018 - 21:02 #16
Her kommer så en Ryzen 1600X test:  19:02 .Efter en genstart 19:12
Avatar billede tbuch Juniormester
27. september 2018 - 21:37 #17
Tak #Milter - lidt sjovt for alle andre test* skulle Ryxen 1600x sagtens kunne klare en gang i7-7700 HQ og i5-8250u
Hvor meget ram og hvilken speed er de på?

* f.eks. https://www.guru3d.com/articles_pages/amd_ryzen_threadripper_1950x_review,16.html
Avatar billede tbuch Juniormester
27. september 2018 - 21:38 #18
Vi har indtil videre følgende resultater:

i7-3520M        68 minuter
i5-2500K            48 minuter
I5-4570          33 minuter
Ryzen 1600X    19 minuter
f-arns CPU        15 minuter og 40 sekunder
i7-7700 HQ:    14 minuter og 34 sekunder
i5-8250u            09 minuter og 14 sekunder

Det kunne være sjovt at se nogle af de nyere AMD-Ryzen CPUer - hvad de kan gøre ved det

NB VI VED GODT AT DER ER MASSER AF FEJLMARGINER HER
Vi ønsker alene at finde en "retning" om, hvor gode processorer efterhånden er blevet til at kode
VENLIGST - HVIS DU ØNSKER AT LAVE EN BEDRE TEST, HAR GODE IDEER I HVAD MAN SKULLE GØRE - SÅ OPRET VENLIGST EN ANDEN TRÅD, TAK J

Vi mangler stadig at  f-arn noterer hvilke processor, som han/hun har brugt
Avatar billede milter Ekspert
27. september 2018 - 22:06 #19
#17.

Arghh, nu ødelagde du lige min aften med din tale om RAM :-)  Det er en længere historie, og den korte version er, at jeg lige nu har 2x8GB G.Skill Flare X DDR4 3200MHz installeret , som kører med 2400Mhz, og hvoraf kun 8GB er brugbare. Den lange version kan du læse om i linket herunder:

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1021461
Avatar billede f-arn Guru
28. september 2018 - 05:30 #20
Min bærbare med i7-7500U :)
Avatar billede claes57 Ekspert
28. september 2018 - 08:49 #21
der må ligge en del hastighed i opgaven i, at min så har en hurtig ssd - bærbare plejer ikke at være så meget hurtigere. Min Lenovo Ideapad 320-15IKB har kun de standard 8gb ram
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. september 2018 - 10:02 #22
Harddisk og RAM er givetvis også noget der spiller ind. Jeg kører også med en rimelig SSD.
Avatar billede tbuch Juniormester
02. april 2019 - 13:14 #23
I så fald at nogen af de deltagende er interesseret:
Da jeg godt kunne bruge nogle flere Ryzen resultater (og da også gerne fra Intel) har jeg opgå postet mit opslag til hwt.dk
https://hwt.dk/forum/350018/hvor-god-er-din-cpu-til-at-kode-video
Avatar billede tbuch Juniormester
02. april 2019 - 23:29 #24
Vi har indtil videre følgende resultater efter opslag på HWT.dk også

I7-3520M:          68 minutter
i5-2500K:          48 minutter*
I5-4570:            33 minutter*

Ryzen 1600X:    19 minutter

i7-7500U:          15 minutter og 40 sekunder
i7-7700 HQ:      14 minutter og 34 sekunder
2x Xeon X5672: 12 minutter og 28 sekunder
I5 8500 T:          12 minutter og 13 sekunder
i7-7700K:          12 minutter 3 sekunder
i5-8250u            9 minutter og 14 sekunder

i5 9600k            6 minutter og 54 sekunder
Ryzen 2700X    6 minutter og 20 sekunder
I9-9900K            4 minutter og 44 sekunder

De to markeret med * er egne testresultatet (og er så dem jeg med garanti kan stå inde for)

OC Test

Ryzen 2700x @4,125 GHz:    5:55
i9 9900K @4,5Ghz                  4:27 :
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. april 2019 - 23:46 #25
i5-4570 på 33 min. var nu mig der lagde den i #14... - men rart at vide du er enig ;-)
Avatar billede tbuch Juniormester
03. april 2019 - 07:49 #26
#25 Ole - nå for søren - jeg har nemlig også sådan en, så jeg troede det var mig selv - det retter jeg da lige - ikke at det gøre noget for resultatet, men der skal da være orden i tingene ;)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. april 2019 - 08:57 #27
Det kunne være spændende hvis du selv kørte testen - det kunne formentlig belyse det faktum, at resten af hardwaren også har indflydelse.
Avatar billede tbuch Juniormester
03. april 2019 - 10:16 #28
Det har du ret i - Meeen. Det viser sig at min CPU er en 4570s - så den skulle gerne være lidt ringere end din
Så har jeg ydermere fundet ud af,at de nyeste Handbrake versioner er langt bedre optimeret end dem, som vi testede på - så derfor er resultatet fra min 4570s langt bedre end din
Min er nu på rent 16 min
Så nu kunne så være spændende hvis du gentestede din CPU med nyeste Handbrake