Avatar billede LBP Juniormester
27. september 2018 - 09:33 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Fastlås formel i tom celle

Ret ny i excel.

Kan man låse formel i en tom celle?

Brugeren skal kunne indtaste frit i en tom celle, hvor formlen "usynligt" beregner bagved.
27. september 2018 - 09:35 #1
Hvorfor har du ikke din beregning i cellen ved siden af?
Avatar billede LBP Juniormester
27. september 2018 - 09:38 #2
Hej Thor,

Fordi jeg ikke har tænkt tanken (heraf meget ny i excel :) )

Hvad tænker du helt specifict?
27. september 2018 - 09:40 #3
Øh - kan ikke gætte hvad du er i gang med, men Excel virker sådan at brugeren kan skrive f.eks. 1 i cellen A1. Du kan så i cellen B1 lave formlen =A1*1,25 og få beregnet momsen.
Avatar billede LBP Juniormester
27. september 2018 - 09:53 #4
Lavpraktisk:

A1: 2500 kg
A2: 3000 kg (anført af bruger)
B2: Beregning af difference mellem A1 & A2 ("tom" celle, men "skjult" formel)

- Brugeren skal kunne anføre i vægt i A2.
- Brugeren skal have beregnet difference mellem A1 og A2 i næste celle.
- Celle med differencen skal have en skjult formen, men cellen skal være tom.

Giver det mening?
Avatar billede supertekst Ekspert
27. september 2018 - 09:55 #5
Har for længe siden konstrueret en løsning, hvor formlen er placeret i en kommentar i cellen, som så tilsyneladende er tom. Lidt VBA checker om der indtastes i cellen - hvis ja - anvendes det indtastede i formlen.
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2018 - 10:51 #6
ikke sikkert om det er så noget du kigger på - men hvis du feks. har dette i B2:
=HVIS(ER.TOM(A2);"";A1-A2)
så viser cellen kun noget, når der står et tal i a2
Avatar billede kim1a Ekspert
27. september 2018 - 11:23 #7
Eller lavpraktisk farver du din formelcelles tekst samme farve som cellens baggrund så brugeren ikke ser det.
Hvad end du skal bruge tallet til ville jeg dog enten flytte beregningen på en anden fane, eller også beregne det direkte hvor du skal bruge det videre hvis ikke brugeren skal kunne se det.
Avatar billede LBP Juniormester
27. september 2018 - 12:53 #8
@Thomas: Dem formel ser spændende ud.

Eksakt senarie:

- Skal finde dif. mellem celle F112 og F111.
- Resultat skal stå i celle H112.

Hvor vil de formel da lyde helt præcist og skal den anføres i H112?

/LP
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2018 - 13:55 #9
=HVIS(ER.TOM(F111);"";F112-F111)

på dansk: =Hvis (f111) ikke er udfyldt; skal der stå "" (=ingenting); ellers skal den tage F112 og trække F111 fra den

den skal så stå i H112 - og så går jeg ud fra, at der bliver indtastet i F111
Avatar billede LBP Juniormester
27. september 2018 - 14:02 #10
@Thomas S:

Hermed stort tak herfra. Det virker perfekt!

Mange tak!