Avatar billede Brita Juniormester
02. oktober 2018 - 11:16 Der er 3 kommentarer

Samme farve med forskellige cmyk-koder

Jeg skal lave tryksager til et firma, der har et logo. Åbner jeg logoet i Illustrator har farven CMYK-koden:

Indtaster jeg CMYK-koden i Photoshop, ændrer det program CMYK-koden til:

Hvis jeg i stedet indtaster Illustrators hexkode (#006B8D), i Photoshop, ændrer programmet også CMYK-koden til (87,50,28,6).

(Indtaster jeg CMYK-koden (87,50,28,6) i illustrator, viser den hexkoden
#0A6A8C.)

Farverne ser umiddelbart helt ens ud på min skærm, men jeg forestiller mig, at der måske er en forskel på tryk.

Hvorfor sker det?
Og hvilken CMYK-kode skal jeg bruge?
Avatar billede Brita Juniormester
02. oktober 2018 - 11:36 #1
Og bare for en ordens skyld:
Jeg har IKKE slået "Only Web Colors" til.

Så det er altså ikke derfor.
Avatar billede finb Ekspert
03. oktober 2018 - 11:57 #2
Kan du teste med
ColorIndex = ' (1 til 99)
Eller
Cellen.RGB = RGB(x, y,z)
???
Avatar billede Digitaltryk Odense Praktikant
17. oktober 2018 - 08:19 #3
Jeg har været ude for noget af det samme med 100% cyan, hvor den ændrede det til 75, 22, 0, 0 - min konklusion var, at det var fordi jeg arbejde i RGB-mode og derfor skal CMYK farvekoden konverteres til den nærmeste RGB-farve.

Det undrede mig dog at farven virkede mere flad efter den "ændrede" farvekoden, når der er et større farvespektrum i RGB.

//Line