Avatar billede hijklm Juniormester
03. oktober 2018 - 08:01 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Slette/rette gamle data?

Er der nogle grundlæggende principper om hvorvidt man må rette eller slette i gamle data i en database?
Altså på systemer som er i drift og hvor man i så fald ændrer i produktion.

Et eksempel kunne være, at der var noget test-data i produktion, som man ønskede at slette.
Men der kunne også være noget fejlbehæftet data, som man ønskede at korrigere af hensyn til f.eks. korrekte udtræk af opgørelser m.v.
Avatar billede michael_stim Ekspert
03. oktober 2018 - 08:35 #1
Det kommer jo helt an på hvad dataen bliver brugt til. Men i langt de fleste tilfälde kan man sagtens ändre/slette data i databasen. Det er jo f ex et krav ifölge GDPR at slette data hvis bruger önsker det.
Avatar billede hijklm Juniormester
03. oktober 2018 - 09:19 #2
Hvis nu databasen indeholder følsomme personoplysninger og ikke ønskes slettet/rettet som følge af et GDPR-krav?
Avatar billede wjens Guru
03. oktober 2018 - 11:34 #3
Kan du specificere lidt mere præcist hvad du tænker på? For selvfølgelig må du rette i dine data, det kommer helt an på hvad de bruges til (som Michael Stim skriver).

Der kan være lovkrav til logning og regnskabsdata o.lign., som gør at du ikke må overskrive tidligere posteringer.

Helt generelt om GDPR så skal du enten tilpasse din forretning/data så du enten kan slette hvis det kræves eller dokumentere at data er nødvendige for din forretning (og at du passer godt på dem).
Avatar billede hijklm Juniormester
03. oktober 2018 - 12:08 #4
Hvis man f.eks. har nogle sager i et system, hvor der er lavet fejlindtastning i f.eks. "adresse", så visninger på "antal sager pr. område" bliver forkert - så kan en rettelse af data ændre dette.

Eller hvis man eksempelvis har været nødsaget til at have test-data i produktion, for at teste om et givent system fungerer, så kan det være relevant at slette dette test-data.

Det er de to eksempler jeg spørger til, som vel ikke burde være berørt af GDPR men mere almindelig forvaltning af data.
Avatar billede wjens Guru
03. oktober 2018 - 12:33 #5
Hvis du retter en fejl kan du nemt risikere at gøre andre afledte data forkerte, som du skriver. Om det er godt eller skidt afhænger helt af opgaven. Hvis de afledte data er vigtige skal de jo genberegnes og konsekvenserne overvejes.

Test-data skal altid kunne slettes når testen er forbi. Hvis det giver problemer, så var det ikke test-data!