Avatar billede Rasfred Juniormester
16. oktober 2018 - 16:59 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

TÆL.HVIS klokkeslæt halv time

Jeg sidder og pusler med en arbejdsplan og har til statistik brug for en formel der optæller alle åbne- og lukkevagter. Disse vagter ligger typisk en halv time ud over normen, altså eks. 08:30 og 16:30. Min tekstformatering hedder tt:mm.

Linket her viser en del af mit ark og her ønsker jeg eksempelvis en formel der tæller alle celler i intervallet H4 til H34 der indeholder "halve timer":

https://ibb.co/nd0ygL

Jeg har prøvet at opstille et kriterium der hedder "???30", men det virker ikke rigtig. Tænker måske det er Tekstformateringen der driller :o)
Avatar billede kim1a Ekspert
16. oktober 2018 - 17:11 #1
Første indspark:
=IF(A2-ROUNDDOWN(A2;0)<>0;1;0)
Altså hvis A2 minus afrundet ned A2 forskellig fra nul så 1 eller 0, nu kan du lave en sum.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. oktober 2018 - 17:13 #2
hvis Fx > Kx så åbnevagt det kan evt give et 1 i Yx
hvis Hx < Mx så lukkevagt, det kan så give et 1 i Zx
så er det bare at summere Y4 til Y34 for at få antal åbnevagter, og Z4 til Z34 for lukkevagter
Z4 formel =Hvis(H4<M4;1;"")
Avatar billede Rasfred Juniormester
17. oktober 2018 - 09:12 #3
Mange tak for de hurtige svar :o)

Kim: Din formel giver altid 1 uanset hvilket klokkeslæt jeg sætter ind som "A2" i dit eksempel. Idéen er faktisk meget god og jeg kan sagtens se logikken bag, det virker bare desværre ikke efter hensigten.

Claes: Kan du evt. uddybe dit forslag. Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår logikken bag, men er det fordi du tager udgangspunkt i at kun en enkelt medarbejder har lukkevagten pr. vagtskift?
Avatar billede claes57 Ekspert
17. oktober 2018 - 09:31 #4
ok - min idé kan ikke bruges - vender lige skråen engang til...
Avatar billede Nikolaj Forsker
17. oktober 2018 - 09:51 #5
Lav en ekstra kolonne. evt skjult. Der kan du formatter dit klokkeslæt til tekst med følgende formel =TEKST(H4;"tt:mm")

nederst kan du så lave tæl.hvis

=TÆL.HVIS(H2:H9;"**:30") alt efter hvad den ekstra kolonne hedder.
Avatar billede Rasfred Juniormester
17. oktober 2018 - 09:59 #6
Tusind tak Nikolaj, det virker upåklageligt nu :o)

Nogen gange kan det bare gøres langt mere simpelt end man lige umiddelbart tænker det ;o)

Jeg har markeret dit svar som løsning og betragter hermed mit spørgsmål besvaret.

Mange tak for input alle 3.
Avatar billede ejvindh Ekspert
17. oktober 2018 - 15:56 #7
Hvis målet er den mest simple løsning, kunne en mulighed også have været:

=SUMPRODUKT(MINUT(H4:H34)=30)

...men ja, ofte er den bedste løsning jo også den, man finder først ;-)
Avatar billede kim1a Ekspert
18. oktober 2018 - 09:43 #8
ad #3
Jeg tror ikke helt du fangede den, hvis den giver 1 i alle tilfælde :-)
Avatar billede ejvindh Ekspert
18. oktober 2018 - 11:39 #9
#8: Jeg oplevede nu det samme som #3. Jeg tror det er fordi rounddown ikke fungerer helt intuitivt på tidsværdier.
Avatar billede kim1a Ekspert
18. oktober 2018 - 12:38 #10
Kan I ikke prøve at vise mig det, fordi det virkede da efter hensigten da jeg testede.
Avatar billede ejvindh Ekspert
18. oktober 2018 - 13:16 #11
Avatar billede kim1a Ekspert
18. oktober 2018 - 18:47 #12
Sjovt, nu kan jeg heller ikke selv få det til at virke, men det kunne jeg den anden aften.
Tak for illustrationen.