Avatar billede Tom Novice
17. oktober 2018 - 12:22 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kopiere ark til ny projektmappe med makro

Hej Allesammen

Jeg har en projektmappe med 4 ark
Første ark (en faktura til kunden) har kæder til de andre ark
(Første ark indeholder to knapper til makroer, Gem som PDF og Send som mail)

Jeg skal lave en makro der kopierer første ark til en ny projektmappe.
(Der skal stadig være kæde til de 3 andre ark)

Har selv forsøgt men det bliver ved med at drille!
(Den opretter selv nye knapper der ligger ovenpå de gamle "makro-knapper")

Er ok god til Excel, men makroer er ikke min stærke side (endnu)

På forhånd mange tak :)
Avatar billede kim1a Ekspert
17. oktober 2018 - 13:52 #1
Kan du ligge en kopi i dropbox eller på gupl så vi ikke skal starte fra nul?

Hvis det blot er de gamle knapper som skal forsvinde kan det klares med en linje sidst i din makro.
Avatar billede Tom Novice
17. oktober 2018 - 14:27 #2
Hej Kim1a

Jeg kan ikke dele den desværre, da den indeholder en masse fortroligt data i form af priser og kunder...

Der er ikke noget der skal forsvinde.

Det den skal gøre svarer til:
Højreklik på nede på arknavnet
Vælg "Flyt eller kopier"
Vælg ny mappe
Klik kopier til
Tryk ok

Det vil sørge for at kun ark 1 er i en ny mappe, som så kan gemmes separat

Men når jeg laver den Makro, så opretter den selv ekstra knapper der ligger ovenpå de knapper der allerede er i arket (knapper der bliver brugt til at andre makroer)!

Håber det giver mening:)
Avatar billede kim1a Ekspert
18. oktober 2018 - 09:42 #3
Det giver mening og hvis du har lavet en makro så send os dens ordlyd så vi i det mindste kan se hvad du specifikt gør. Det forekommer mig meget almindeligt at hvis du kopierer arket så kopierer den knapper med, hvis du gerne vil undgå disse så er der flere måder at gå den vej, alt efter hvordan du skriver din kopi-makro.
Avatar billede Mr-Juul Novice
18. oktober 2018 - 09:53 #4
Når du gemmer som kopi, vil den selvfølgelig gemme alt på arket, derfor også knapper.

Det bedste du kan gøre er at oprette et nyt ark, kald det evt. "Makro"

Kopier dit ark, og indsæt formateringen uden data.

Sub FlytData()
'Vælg hvor meget data der skal med
    Range("A1:A2").Select
    Selection.Copy
    Sheets("Makro").Select
    Range("A1").Select
    Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
        :=False, Transpose:=False
    Sheets("Makro").Copy
    ActiveWorkbook.SaveAs Filename:= _
'Husk at ændre her
        "C:\Users\DINBRUGER\Desktop\" & DOKUMENTNAVN & ".xlsx", FileFormat:= _
        xlOpenXMLWorkbook, CreateBackup:=False
    ActiveWindow.Close

    Sheets("Makro").Select
    Cells.Select
    Selection.ClearContents
    Sheets("Ark1").Select
Avatar billede Mr-Juul Novice
18. oktober 2018 - 09:54 #5
Arh, jeg ser lige at der skal være kæde til de 3 andre.. Så skal du have dem med over, tænker jeg?
Avatar billede Tom Novice
18. oktober 2018 - 11:13 #6
Jeg har løst den med hjælp fra ven sent igår aftes.

Men tusind tak for hjælpen herinde også.

Løsningen blev noget så simpelt som:

' GemSomExcelark Makro
'

    Sheets("Lokal IT udregning").Select
    Sheets("Lokal IT udregning").Copy
End Sub

Probemet var at den oprettede yderligere 2 linier, som skulle slettes igen før den virkede!

Men der er styr på det nu :)