Avatar billede jensen363 Forsker
22. oktober 2018 - 14:35 Der er 4 kommentarer

PowerPivot - Text til dato

Jeg har et problem med at konvertere en værdi i en kolonne til noget brugbart.

Kolonne indholdet kan være een af 12 måneder i et givent år.

Eksempel :    January 2018, February 2018, March 2018 ....

Fælles for alle rækker er, at indholdet I kolonnen reelt er ultimo datoen for måneden, men det vises udelukkende som tekst fra den bagved liggende table som pivot tabellen baseres på.

jeg skal imidlertid benytte den reele dato, eks. 31.01.2018 da jeg skal regne på den efterfølgende.

Jeg synes jeg har forsøgt med alle konverteringsregler, men intet virker :-(

Nogen idé til en løsning ???
Avatar billede Max_P_Larsen Seniormester
22. oktober 2018 - 15:02 #1
Du kan konvertere datoer til værdier således:

=DATOVÆRDI("22 oktober 2018")

Bemærk at en dansk Excel ikke forstår engelsk (f.eks. "October"), så her skal du oversætte dem.

Sidste dag i måneden: =SLUT.PÅ.MÅNED(DATOVÆRDI("22 oktober 2018");0)
Avatar billede Max_P_Larsen Seniormester
22. oktober 2018 - 15:04 #2
Dette fungerer også (uden angivet dato):

    =SLUT.PÅ.MÅNED(DATOVÆRDI("oktober 2018");0)
Avatar billede jensen363 Forsker
22. oktober 2018 - 15:54 #3
Problemet er nok nærmere, at kolonne overhovedet opfattes som dato :-(
Avatar billede Max_P_Larsen Seniormester
22. oktober 2018 - 16:15 #4
Indholdet af dine celler opfattes i hvert fald ikke som datoer, hvis der står eksempelvis "January 2018".

Datoer i Excel er altid talværdier (f.eks. 43395 for i dag den 22. oktober 2018), der vises som datoer ved hjælp af formatering.

Men du skal godt indtaste "22 oktober 2018" som tekst i en celle, hvorefter Excel automatisk konverterer til datoværdi og -formatering.

Indtaster du "Januar 2018" bliver det konverteret til 1. januar 2018.

Håber det hjælper dig på vej videre.