Avatar billede Michael_Sorensen Juniormester
23. oktober 2018 - 21:19 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Sortering af dato, hvor formatet er dd.mm.åååå

Hej eksperter.

Jeg modtager altid data, hvor datoformatet står som dd.mm.åååå.

Min Excel kan ikke læse det som en dato (den kræver åbenbart, at formatet er dd-mm-åååå). Da jeg samtidig har brug for at kunne sortere og filtrere i mine data i forhold til ældste/nyeste, udfordrer ovenstående mig.

Jeg har prøvet med at lave en ny kolonne med følgende formel:

=UDSKIFT(A2;".";"-") hvorefter cellerne viser formatet dd-mm-åååå

Men Excel læser det fortsat som tekst.

Derefter har jeg forsøgt begge nedenstående forslag

1) formater cellerne fra standard til dato gennem menupunktet: formater celler -> tal -> kategori
2) kopiere min kolonne med dd-mm-åååå visningen til en ny kolonne med funktionen "indsæt værdier" så det er de nye værdier og ikke formler, der står i cellerne.

Alle ovenstående løsninger afhjælper ikke min udfordring. Excel vil stadig kun sortere/filtrere A-Å / Å-A og ikke ældst-nyest / nyest-ældst.

Har i gode forslag?
Avatar billede Jan K Ekspert
23. oktober 2018 - 22:52 #1
Ret din formel til

=UDSKIFT(A2;".";"-")*1

og gør så som du ellers har gjort. Altså formater som dato. Kopier tallene, Indsæt værdier og formater igen som, dato.
Avatar billede store-morten Ekspert
24. oktober 2018 - 16:08 #2
En makro der konverterer markerede celler:
Sub TilDato()
    For Each c In Selection.Cells
      c.Value = Replace(c.Value, ".", "-")
      c.NumberFormat = "dd-mm-yyyy"
    Next c
End Sub
Avatar billede Michael_Sorensen Juniormester
24. oktober 2018 - 20:33 #3
Hej begge to,

jeg får testet, når jeg kommer hjem i morgen aften. Vender lige tilbage. Tak
Avatar billede Michael_Sorensen Juniormester
25. oktober 2018 - 22:24 #4
Hej Jan og Morten,

Begge løsninger fungerer og er en stor hjælp fremadrettet, hvor jeg tidligere har forsøgt med manuelt arbejde(!)

Nu er det alt for længe siden, jeg har besøgt Eksperten. Giver man stadig points?
Avatar billede Michael_Sorensen Juniormester
25. oktober 2018 - 22:32 #5
Hej Morten,

Jeg var åbenbart for hurtig.

Ved nogle datoer, fx 02.10.2017 ændrer makroen til 10-02-2017, altså ca. 4 måneder skævt.
Avatar billede store-morten Ekspert
25. oktober 2018 - 22:48 #6
Ikke på alle?
Prøv at teste denne:
Sub TilDato()
    For Each c In Selection.Cells
      c.Value = Replace(c.Value, ".", "-")
      c.NumberFormat = "mm-dd-yyyy"
    Next c
End Sub
Avatar billede Michael_Sorensen Juniormester
25. oktober 2018 - 22:58 #7
Nej ikke på alle. Det var det, der var mystisk, men den sidste kodestump får umiddelbart alle 120 linjer koncerteret korrekt i den fil jeg arbejder på pt.
Avatar billede store-morten Ekspert
25. oktober 2018 - 23:12 #8
Koden er på engelsk med: NumberFormat = "mm-dd-yyyy"
Når den så sætter formatet i dansk excel bytter den åbenbart selv om på "mm-dd" :-)

Point er afskaffet og du har markeret som løsninger, så alt OK