Avatar billede CARR Juniormester
12. december 2018 - 14:20 Der er 6 kommentarer

Formel til håndtering af flere filer

Hej,

Jeg sidder hver uge og skal planlægge vores forbrug af et bestemt produkt.

I den forbindelse sidder jeg hver morgen og henter data fra en fil der hedder:

Produktionsplan forventet uge xxxx
Fx for næste uge hedder den Produktionsplan forventet uge 1851.

Når jeg så kommer til mandag i uge 51, skal jeg finde tallene i en anden fil:
Produktionsplan version 1 uge xx
Fx så vil den hedder Produktionsplan version 1 uge 1851.

Og efter uge 51, vil filen ryge i en mappe der hedder Uge 1851.

Er det muligt at lave en formel eller en makro som kan håndtere dette skift af filer?
Avatar billede claes57 Ekspert
12. december 2018 - 15:56 #1
du skal beskrive logikken bedre.
i uge 50 henter du 'forventet uge 51'
i uge 51 henter du 'version 1 uge 51' - hvorfor ikke 'forventet uge 52'
i uge 52 henter du 'uge 51' - hvorfor pærer du rundt i data fra uge 51, og ikke alle andre uger?
Avatar billede CARR Juniormester
13. december 2018 - 09:04 #2
Jeg vil prøve at beskrive det lidt bedre :-)
Den fil hvor alt skal samles i, hedder planlægning xxxx

Jeg tager min planlægningsfil for 1851 og gør følgende:
- i uge 50 hentes 'forventet uge 51' (planlægning af forbruget)
- i uge 51 hentes 'version 1 uge 51' (Opfølgning på min planlægning / forbruget)

Jeg tager min planlægningsfil for 1852 og gør følgende:
- i uge 51 hentes 'forventet uge 52' (planlægning af forbruget)
- i uge 52 hentes 'version 1 uge 52' (Opfølgning på min planlægning / forbruget)

Jeg tager min planlægningsfil for 1901 og gør følgende:
- i uge 52 hentes 'forventet uge 01' (planlægning af forbruget)
- i uge 01 hentes 'version 1 uge 01' (Opfølgning på min planlægning / forbruget)

Osv. Jeg håber det giver lidt mere mening :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
13. december 2018 - 09:59 #3
makro skal først læse filnavn (planlægning xxxx) så den ved, hvilken uge, der skal ses på.
Ud fra dags dato ses, om det er forventet, version eller intet, der skal hentes - evt via en boks 'vil du hente data fra forventet xxxx ?' (eller version xxxx)
Avatar billede CARR Juniormester
17. december 2018 - 13:02 #4
Tak for dit forslag..
Jeg er ikke så skarp i makroer, så jeg er ved ikke lige helt hvordan man indlæser filnavnet.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. december 2018 - 13:38 #5
det er
Filnavn = ThisWorkbook.Name
det skal være uden type, så
Filnavnkort = Left(Filnavn, InStrRev(Filnavn,"."))
alt foran YYWW skæres også væk
FilYYWW = Right(Filnavnkort,4)
FilYY = Left(FilYYWW,2)
FilWW = Right(FilYYWW,2)
så har du året i FilYY, og ugenummer i FilWW
Avatar billede CARR Juniormester
17. december 2018 - 13:54 #6
Tak det vil jeg lige afprøve :-)