Avatar billede Jolles Professor
16. december 2018 - 09:50 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

kolonne, dele i to

Win10, Mso7.
Denne række kommer fra word, står i en kolonne, og skal omdannes til to kolonner med tekst i kolonne A antallet i kolonne B.
Jeg forsøgte uden held  data-tekst til kolonne, og selvfølgelig blir det helt skævt, da ordene ikke er lige lange.
Kan en af mine kloge excel-venner fortælle, hvordan jeg gør - for det kan da ikke passe, at jeg skal gennemgå hele word-dokumentet, der spænder over adskillige sider, og tabulere hver enkelt indførsel, for at få det til at stå rigtigtigt i to kolonner., når jeg kopierer og indsætter i Excel.
Er der en snillig formel, hvorved jeg kan få de sidste fire tegn (15 g, 13 g... osv. ) listet over i kolonne B? Det handler forøvrigt om fibre, som de fleste af os jo får for lidt af, og derfor risikerer tarmkræft, når vi "blir gamle nok".
Rugknækbrød: 15 g
Ymerdrys: 13 g
Fuldkornsrugbrød: 9 g
Havregryn: 10 g
Byggryn: 10 g
Fuldkornspasta: 10 g
Mysli: 9 g
Bulgur: 8 g
Trekornsbrød: 5 g
Grahamsbrød: 5 g
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
16. december 2018 - 10:48 #1
Kan du ikke bruge Tekst til kolonner hvor du i step 2 af 3 sætter flueben ved Andre og i feltet til højre for sætter et kolon ind?
Avatar billede finb Ekspert
16. december 2018 - 11:07 #2
Kolonne B:
=venstre(a1;længde(a1)-6)

Kolonne C:
=højre(a1;4)
Avatar billede store-morten Ekspert
16. december 2018 - 11:41 #3
Eller: Tekst til kolonner hvor du i step 2 af 3 sætter flueben ved: Mellemrum

Så du får 3 kolonner: Tekst - Tal - Enhed
Avatar billede Jolles Professor
16. december 2018 - 16:00 #4
Tak for hjælpen. Jeg prøvede alle tre, og finnb vandt..
Avatar billede store-morten Ekspert
16. december 2018 - 16:09 #5
Sjov du vælger en løsning der der fejler ved mindre end 10 g
Avatar billede Jolles Professor
16. december 2018 - 17:37 #6
StoreMorten: Jeg begyndte med finb's løsning, og har også med fornøjelse afprøvet dit. Så nu har jeg lært hele to excel-ting i dag. Tak fra et gammelt, u-matematisk hoved.
Avatar billede store-morten Ekspert
16. december 2018 - 22:16 #7
Hvis du foretrækker en formel løsning, så prøv:

Kolonne B:
=VENSTRE(A1;SØG(":";A1)-1)

Kolonne C:
=MIDT(A1;SØG(":";A1)+2;LÆNGDE(A1)-SØG(":";A1)-3)