Avatar billede folj Forsker
14. januar 2019 - 10:07 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Excel: Conitional formatting

Jeg skal markere med farver i et råvareheholdnings-sheet, om beholdning er inden for normaltområdet, og hvornår den bliver så lav at der skal bestilles igen…
Ud over min kolonne med beregnet beholdning, så har jeg tre navngivne celler hvor jeg definerer hvad der er hhv: OK, HIGH, LOW.
Og bemærk at de er navngivet hhv. OK, HIGH, LOW.

Jeg prøver lige at opstille scenarier:
hvis beholdning er < LOW bliver cellen rød,
hvis beholdning er > HIGH bliver cellen Gul,
hvis imellem HIGH og  LOW bliver cellen grøn,

Er der nogen der kan vejlede mig til hvordan jeg skal lægge det ind.
Jeg kanikke blot bruge et link til en side hvor jeg kan læse om Conitional formatting, for jeg mister overblikket og kan ikke får det til at virke.

Du skal heller ikke foreslå at jeg sender filen til dig der kan bygge det ind, da det er ikke lovligt i virksomheden.

Men er der en ekspert der kan vejlede mig til hvordan jeg skal lægge det ind.
mvh Folmer
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
14. januar 2019 - 10:47 #1
Hvis D kolonnen indehalder beholdningens test (High/Low)

stil dig i første celle i D med High/Low indhold

vælg betinget formatering -> Adimistre regler  ->ny regel -> Brug en formel

Cellen du står i ( eks D2)
Rregel 1:
Formel 1: =$D2="HIGH"
tryk formater og vælg baggrundsfarve Gul
Regel 2:
Formel 2: ="$D2"="LOW"
tryk formater og vælg baggrundsfarve Rød
Regel 3:
Formel 3: =OG("$D2"<>"HIGH";$D2"<>"LOW")
tryk formater og vælg baggrundsfarve grøn

Tilbage i  Adimistre regler vælger du hvilke celler reglerne skal gælde for!

Jan
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2019 - 11:15 #2
Du skal formatere din celler som tal, (både low, high og ok) - og så lave betinget formateringen som du ønsker
Men det virker ikke på tekst - som nok er grunden til, at det virker hos dig
Avatar billede folj Forsker
14. januar 2019 - 13:08 #3
@Jan Hansen

Er det rigtig forstået at man blot knalder den ene regel ind oven i den anden.

Kan jeg forstå det sådan at jeg blot formaterer hele kolonnen grøn og kører 2 regler der skal detektere om den er:
højere end HIGH
og lavere end LOW
Og så vil conditional formatting farve cellerne enten rød (hvis der skal indkøbes mere) eller gul (hvis det kniber med lagerkapacitet).
mvh Folmer
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
14. januar 2019 - 13:15 #4
hej Folmer

Her er et eksempel:

https://1drv.ms/x/s!AmlqgsyjsAq5hZQSMswBlzxmNoD_hg

Jan
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
14. januar 2019 - 13:29 #5
din formel i betinget formatering skal udløse Sand/1 eller Falsk/0

Hvis Sand udløses din Formatering

dun kan altid prøve i  en tom celle at lave koden og se om den udløser hvad du forventer

det der står $ foran fastholdes
eks. $A1 og A kolonnen fastholdes

altså formlen =$A1>$B1  Gælder for $A:$A

Forstås som traver ned gennem alle rækker $A;$A
sammemligner A(rækken) med B(Rækken), hvis A(rækken) er størrer end B(rækken) farves A(rækken)
Hvis du vil farve A-Ckolonnen erstatter du $A;$A med $A:$C

Jan
Avatar billede folj Forsker
14. januar 2019 - 13:50 #6
@Jan Hansen
Jeg kunne altså ikke få din løsning til at spille...

Jeg fandt løsningen der virker her:
Marker cellerne i kolonnen med beholdninger.
Vælg Condition Formating, og der efter New Rule…
Her vælges "format only cells that contain"
Her vælges i selectboxe Cell Value greater than M2.

Celle M2 er min celle med LOW-værdien.
Jeg droppede det med navngivne celler, pga et efterfølgende ønske om at bruge den samme funktion på flere sheets.

Det virker...
Avatar billede folj Forsker
14. januar 2019 - 13:52 #7
Jeg kan lige tilføje at jeg godt kunne se dit excel-eksempel og det markerer korrekt, men jeg kunne altså ikke få det til at spille som du havde beskrevet.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
14. januar 2019 - 14:21 #8
ok du kan gå ind i administrer regler og marker reglen og rediger og se hvordan den er lavet, altså formlen

Fint du fandt en løsning

ang. du ikke må sende filen, kunne du ikke lave en fil men dummy data/ fjerne alt der er kritisk for firmaet, så kunne du få en præfekt løsning, evt højre klik på arknavnet og kopiere til ny fil og fjerne al info!!

Jan
Avatar billede folj Forsker
15. januar 2019 - 09:13 #9
@Jan Hansen

Det med at jeg ikke blot kan uploade filer til fildelings-tjenester, er en begrænsning som virksomheden har valgt at pålægge sig selv som en sikkerheds-foranstaltning .

Vel sagtens for at være sikre på at alle 17000 medarbejdere ikke skal sidde og vurdere om det ene eller andet nu er noget vi har lyst til at dele med resten af verden.

Vi har eksempelvis en grundregel om, at vores planer ikke deles med andre.

Selvfølgelig er det nogen gange muligt at lave en eksempel-fil til at illustrere hvad det handler om, og det har jeg. Jeg vurderede at det ikke var nødvendigt i dette tilfælde.

Min bemærkning var nu mest tiltænkt de "eksperter", der næsten konsekvent spørger kan du ikke lige sende filen, eller lægge den ud på en fildelings-tjeneste...