Avatar billede Lystfisker Seniormester
18. januar 2019 - 16:09 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

HVIS med OG

Jeg vil gerne have returneret resultatet i celle T4, HVIS der ikke står 0 eller "Drift" i STATUS!B13, Hvis der der står 0 eller "Drift" i vil jeg gerne have tomt felt/"", -
burde jeg ikke kunne det med:

=HVIS(OG(STATUS!B13=0;STATUS!B13="Drift");"";STATUS!B13)

Med venlig hilsen Lystfisker
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
18. januar 2019 - 17:27 #1
=HVIS(((B13=0)+(B13="Drift"));"";A1) hvor A1 indeholder det du kalder resultatet.

Formlen returnerer blank både hvis B13 er lig 0 og hvis B13 er blank.

Det du skriver: OG(STATUS!B13=0;STATUS!B13="Drift") giver ikke mening. B13 kan ikke samtidigt være både 0 og "Drift".
Avatar billede Lystfisker Seniormester
18. januar 2019 - 18:44 #2
Hej xl-Enthusiast

Åhhheee.... ;-)
Forskellen ligger i kriterier og og din formel med logisk test...

Tak for hjælpen, jeg blev (måske) lidt klogere.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. januar 2019 - 07:00 #3
Formlen kunne også have været skrevet sådan her:

=HVIS(ELLER(B13=0;B13="Drift");"";A1)

som i højere grad følger det mønster du selv lagde ud med.

Måske kan følgende hjælpe lidt på forståelsen.
I forbindelse med logiske test kan ELLER-funktionen erstattes af et plustegn (som, jeg viste i den første formel) og OG-funktionen kan på samme måde erstattes af et gangetegn, altså for eksempel:

=OG(A1=1;A2=2)*1 giver det samme som =(A1=1)*(A2=2)*1
=ELLER(A1=1;A2=2)*1 giver det samme som =((A1=1)+(A2=2)>=1)*1