Avatar billede Juul Novice
12. februar 2019 - 14:04 Der er 7 kommentarer

hjælp til at udfylde felter i excel

Hej

Jeg har noget data, som hvis det er lavet korrekt er værdien 0 i felt I5, og hvis det er lavet forkert har I5 værdien 1. Er der nogen der ved hvordan man gør, så excel ikke kan gemmes og lukkes hvis den har værdien 1, og den kan gemmes og lukkes hvis værdien er 0?

Hvis i bruger macroer vil jeg gerne have en video til at gøre dette

Juul
Avatar billede Juul Novice
12. februar 2019 - 14:07 #1
hvis den har værdien er 1 må der også gerne komme en boks op og fortælle at det ikke er udfyldt korrekt
Avatar billede finb Ekspert
12. februar 2019 - 14:48 #2
Data >> Datavalidering
Avatar billede kim1a Ekspert
12. februar 2019 - 15:22 #3
Det vil nok kræve en makro, men den er nok ikke så slem.

Alternativt kunne du lave en betinget formattering formel der siger i5=1 så rød i nogle celler så man ikke er i tvivl.
Avatar billede store-morten Ekspert
12. februar 2019 - 17:08 #4
En makro kunne se sådan ud:
Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
    If Not Worksheets("Ark1").Range("I5").Value = 0 Then
        MsgBox "Celle A5 skal værer = 0" & _
        vbCrLf & "Celle A5 = " & Worksheets("Ark1").Range("I5").Value, _
        vbOKOnly + vbInformation
        Cancel = True
    End If
End Sub
Avatar billede Juul Novice
13. februar 2019 - 09:22 #5
jeg kan ikke få det til at fungere, måske indsætter jeg det ikke korrekt
Avatar billede store-morten Ekspert
13. februar 2019 - 10:01 #6
Koden skal indsættes på: Denne_projektmappe
Avatar billede store-morten Ekspert
13. februar 2019 - 10:01 #7
Og gemmes med aktive makroer.