Avatar billede Falentin Seniormester
24. februar 2019 - 19:44 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Problemer med dynamisk sti i VBA

Nedenståede skript henter alle sti navn i en mappe og dets undermappe, der inderholder ordet noter, og som er i word, og indsætter i et excelark.

Det virker fint med en fast sti, men jeg vil gerne være stien mere dynamisk (dvs, at sti kan ændre sig efter valg i bestemte celler). I mit tilfælde bruger jeg M4 som referer til et bestemt navn. Fx Medier.

Jeg vil gerne ændre ""C:\Users\Falentin\Desktop\Test\Medier\*Noter.docm*"" til noget a la:

Path = ThisWorkbook.Path & "\" & ThisWorkbook.Sheets("Gantt").Range("M4").Text & "\*Noter.docm*"

Men jeg kan ikke få det til at virke, nogen foreslag?
Kode:

Worksheets("CSV").Range("A1:G1").Value = Array("Name", "Size", "Type", "Created", "Accessed", "Modified", "Path")

NextRow = 2

Path = ThisWorkbook.Path & "\" & ThisWorkbook.Sheets("Gantt").Range("M4").Text & "\*Noter.docm*"

With CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
    For Each file In Filter(Split(CreateObject("WScript.Shell").Exec("CMD /C DIR ""C:\Users\Falentin\Desktop\Test\Medier\*Noter.docm*"" /S /B /A:-D").StdOut.ReadAll, vbCrLf), ".")
        With .GetFile(CStr(file))
            Range("A" & NextRow).Value = .Name
            Range("B" & NextRow).Value = Format((.Size / 1024), "000") & " KB"
            Range("C" & NextRow).Value = .Type
            Range("D" & NextRow).Value = .DateCreated
            Range("E" & NextRow).Value = .DateLastAccessed
            Range("F" & NextRow).Value = .DateLastModified
            Range("G" & NextRow).Value = .Path
        End With
        NextRow = NextRow + 1
    Next
End With
Avatar billede claes57 Ekspert
24. februar 2019 - 19:59 #1
har du prøvet at vise Path i en mgsboks, så du kan tjekke sti og antal \ og er det ok, så tag linjen
"CMD /C DIR ""C:\Users\Falentin\Desktop\Test\Medier\*Noter.docm*"" /S /B /A:-D"
og byg den i fx kommando="..." så du kan indsætte den uden dobbelte ""
.Exec(kommando) er lettere at håndtere
24. februar 2019 - 21:30 #2
Der er jo mange veje til Rom, så jeg har lige skruet lidt sammen, som måske kan inspirere dig - go leg

Public Sub getFileProperties()
    Dim aFiles As Variant, i As Integer, lRow As Long, filePath As String

    'Indsæt selv overskrifter
    lRow = 2
    filePath = "C:\_Projects\" 'læse fra arket
    aFiles = listFiles(filePath)

    If Not IsEmpty(aFiles) Then
        For i = LBound(aFiles) To UBound(aFiles)
            If Not InStr(1, "noter.docm") = 0 Then 'indsæt kun filer der indeholder noter.domc
                insertFileInfo filePath & aFiles(i), ActiveSheet, lRow
                lRow = lRow + 1
            End If
        Next i
    End If

End Sub

Function listFiles(ByVal sPath As String) As Variant
    'læser alle filer i et bibliotek ind i et array
    Dim vaArray As Variant, i As Integer
    Dim oFile As Object, oFSO As Object, oFolder As Object, oFiles As Object

    Set oFSO = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
    Set oFolder = oFSO.GetFolder(sPath)
    Set oFiles = oFolder.Files

    If oFiles.Count = 0 Then Exit Function

    ReDim vaArray(1 To oFiles.Count)
    i = 1
    For Each oFile In oFiles
        vaArray(i) = oFile.Name
        i = i + 1
    Next

    listFiles = vaArray
End Function

Public Function insertFileInfo(ByVal sFile As String, ByVal ws As Worksheet, ByVal lRow As Long)
    'Indsætter værdier
    Dim fso As Object, f As Object

    On Error Resume Next
    Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
    Set f = fso.GetFile(sFile)

    'Juster selv antal værdier og rækkefølge (Cells er hurtigere end Range)
    ws.Cells(lRow, 1).Value = f.Name
    ws.Cells(lRow, 2).Value = f.Size
    ws.Cells(lRow, 3).Value = f.DateCreated
    ws.Cells(lRow, 4).Value = f.DateLastModified
    ws.Cells(lRow, 5).Value = f.DateLastAccessed
    ws.Cells(lRow, 6).Value = f.Type
    ws.Cells(lRow, 7).Value = f.Attributes
    ws.Cells(lRow, 8).Value = f.Path
End Function
Avatar billede Falentin Seniormester
25. februar 2019 - 10:11 #3
Tak for det store arbejde, men jeg tror at jeg bare må have forskellige makroer for hver. Jeg bruger alligevel dem for 6 måneder ad gangen :-)