Avatar billede Falentin Seniormester
02. marts 2019 - 15:52 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Afvente bruger trykker på knap midt i loop

Jeg har lavet en simpel quiz til nogen elever. Jeg vil gerne have, at eleverne kan bruge en checkbox, til at afkrydse deres svar med og herefter trykker på en knap, der fører dem videre til næste spørgsmål. Svarene og spørgsmålene ligger i et ark, elever kører quizen fra et andet ark.

Mit spørgsmål er:
1. Hvordan afventer jeg at loopet først kører videre, når brugeren har trykket på knappen?

Denne kode bruger inputbox, fordi det er den eneste måde jeg kunne stoppet loopet på:

Sub Danskquiz()

Dim myInputBoxVariable As String
Dim P As Integer
P = 0

' cell(række,kollone)
'https://dansk.tjek.net/opgavesaet?id=668

i = 4
Do While Not IsEmpty(Worksheets("Answers").Cells(i, 2))

' Kopier: først hvor der skal kopieres til- derefter hvor der skal kopieres fra

    Worksheets("Quiz").Cells(4, 3).Value = Worksheets("Answers").Cells(i, 1).Value ' Spørgsmålsnummer
    Worksheets("Quiz").Cells(4, 4).Value = Worksheets("Answers").Cells(i, 2).Value ' Spørgmål
    Worksheets("Quiz").Cells(8, 4).Value = Worksheets("Answers").Cells(i, 3).Value ' Svar 1
    Worksheets("Quiz").Cells(10, 4).Value = Worksheets("Answers").Cells(i, 4).Value 'svar 2

  myInputBoxVariable = InputBox(Prompt:="Indtast dit svar", Title:="Quiz", Default:="", XPos:=6000, YPos:=9000)

  If myInputBoxVariable = Worksheets("Answers").Cells(i, 7).Value Then
  Worksheets("Answers").Cells(i, 8).Value = 1
  P = P + 1
  Worksheets("Quiz").Cells(2, 10).Value = P
  Else
  Worksheets("Answers").Cells(i, 8).Value = 0
  P = P + 0
  Worksheets("Quiz").Cells(2, 10).Value = P
  End If

  i = i + 1
  Loop

Range("D4").ClearContents
Range("D8").ClearContents
Range("D10").ClearContents

MsgBox P
End Sub
02. marts 2019 - 22:19 #1
Hejsa

Jeg har lavet et lille eksempel, som ikke looper, men en knap øger spørgsmålsnummeret og viser det næste til der ikke er flere tilbage, måske det kan bruge som det er eller inspirere til at komme videre... start quizen ved at trykke Alt+F8 og start makroen "StartQuiz"

Eksempel 1027768
02. marts 2019 - 22:21 #2
Når Excel åbner, kan du i  Filer | Gem som  vælge  Download en kopi, og først der kan du afvikle makro'en
Avatar billede Falentin Seniormester
03. marts 2019 - 17:32 #3
Tak