Avatar billede Klaus W Guru
03. marts 2019 - 20:36 Der er 9 kommentarer og
14 løsninger

Ark navn

Godaften
Hvordan får jeg arkene i mit tjeneste plan til at skifte navn efter hvad der står i en Celle, F.eks. Hvis der står Januar i Celle D2, skulle Arket gerne hedde Januar. Og hvis jeg ændre navnet i Celle D2 til Maj skal Arket navngives Maj.
Det hvis det kan laves i VBA-kode hvor skal det så sættes ind.

Hilsen og på forhånd tak

Klaus W
Avatar billede store-morten Ekspert
03. marts 2019 - 20:45 #1
Denne makro skal ligge i arkets kodemodul.
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Not Intersect(Target, Range("D2")) Is Nothing Then
        ActiveSheet.Name = Target.Value
    End If
End Sub
Avatar billede Klaus W Guru
03. marts 2019 - 20:50 #2
Hej store-morten
Skal jeg indspille en makro, eller kan jeg bare lægge den ind i Moduels som et modul.

Klaus W
Avatar billede store-morten Ekspert
03. marts 2019 - 20:53 #3
Denne makro skal ligge på arket.
Avatar billede store-morten Ekspert
03. marts 2019 - 20:56 #4
Kopier koden.
Højreklik på arket og vælg: Vis programkode
Ctrl +v
Avatar billede Klaus W Guru
03. marts 2019 - 21:00 #5
Takker
Jeg er lidt tung i det når det er Makro

Takker
Forsat god søndag
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
04. marts 2019 - 17:25 #6
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Target.Address = "$D$2" Then ActiveSheet.Name = Target.Value
End Sub
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
05. marts 2019 - 12:39 #7
Du skal indsætte koden i selve arkets eget kodemodul.

Højre-klik på ark fanen i bunden af arket, og vælg 'Vis programkode', og indsæt koden i det modul.
Avatar billede Klaus W Guru
05. marts 2019 - 13:31 #8
Det har jeg prøvet fik ikke det til at køre, prøver lige igen
KW
Avatar billede Klaus W Guru
05. marts 2019 - 13:42 #9
Det er jeg simpelthen for tung til at få den til :-)

KW
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
05. marts 2019 - 14:40 #10
Hvad sker der???

Det er simpel copy/paste...

Er dit regneark gemt som .XLSm eller .XLSx???

Husk, at dit regnearksfil skal være .XLSm, hvis det indeholder makroer.
Avatar billede store-morten Ekspert
05. marts 2019 - 16:37 #11
Klaus, det er den samme kode skrevet på en anden måde ;-)

Så du skal kun bruge en af dem.

Der er mange forskellige måder at skrive kode på.
1.
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Not Intersect(Target, Range("D2")) Is Nothing Then
        ActiveSheet.Name = Target.Value
    End If
End Sub
2.
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Target.Address = "$D$2" Then ActiveSheet.Name = Target.Value
End Sub
3.
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Not Intersect(Target, Range("D2")) Is Nothing Then ActiveSheet.Name = Target.Value
End Sub

Er alle ens, men brug kun en af dem.

Nogen kan lide moderen andre kan lide datteren ;-)
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
05. marts 2019 - 17:25 #12
Avatar billede store-morten Ekspert
05. marts 2019 - 18:13 #13
#Dan, reklame ;-)

Dit link: The page is blocked by Bitdefender Endpoint Security Tools Cloud (Malware).
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
05. marts 2019 - 18:46 #14
Ikke reklame...

No idea, hvorfor Bitdefender vælger, at blokere en hjemmeside, der er ren HTML, uden scripts, cookies, HTML5, java, eller andet...

Bedste bud må være, at du har sat din Bitdefender til, at blokere hjemmesider, der ikke er 'https'.
Avatar billede Klaus W Guru
05. marts 2019 - 20:29 #15
Godaften begge 2, I tror det er løgn men jeg fik det til at køre, MEN for der er et MEN.
Jeg startede et ganske alm. nyt rent Excel ark op og gjorde som I beskrev. Og wupti det fungerede :-) Stort smil hos KW, men da jeg så ville overføre det til min tjenesteliste Excel ark, så fungerede det ikke. Kan det skyldes at der allerede er nogle af Arkene der hedder det sammen? Eller kan det være fordi der allerede køre en Makro kode i Arkene?
KW
Avatar billede store-morten Ekspert
05. marts 2019 - 20:46 #16
To "ark" kan ikke hedde det samme. 👨‍💻
Og du er med på koden kun køres når cellen ændres? ✍
Og at koden skal lægges på alle ark hvor det skal virke
Avatar billede Klaus W Guru
05. marts 2019 - 20:49 #17
Ja det er jeg,
Men er der problemer hvis der står en kode til noget andet samme sted?
Ja der er jeg med på.

Tak for hjælpen
Det er jo delvis løst :-)
KW
Avatar billede store-morten Ekspert
05. marts 2019 - 20:52 #18
Denne linje må kun være der en gang

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
05. marts 2019 - 20:54 #19
Ellers upload dit ark et eller andet sted, så vi kan kigge på det - det burde være hurtigt, at se, hvor det driller...
Avatar billede Klaus W Guru
06. marts 2019 - 14:12 #20
Hej Dan gør jeg

https://www.dropbox.com/s/4vut26ikcjsz2n2/Tjenesteliste%20v1.5%2003-03-2019%20april%20til%20April.xlsm?dl=0

Vil du evt. kikke på den UseForm der er lavet ikke at der er noget galt men jeg syntes bare den driller på Excel 2010 som min arbøs PC køre på, på forhånd tak

Ctrl+Shift+H

Klaus W
Avatar billede store-morten Ekspert
06. marts 2019 - 14:31 #21
Hej Klaus, du har lagt koden i et Modul.

Koden skal ligge på  all de ark hvor det skal virke.
Avatar billede store-morten Ekspert
06. marts 2019 - 18:23 #22
Ark navn?
"F.eks. Hvis der står Januar i Celle D2, skulle Arket gerne hedde Januar. Og hvis jeg ændre navnet i Celle D2 til Maj skal Arket navngives Maj."

Så gik jeg ud fra at du ændre celle D2 til Maj

Her under står der: Gør noget hvis der ændres i arket, altså tastes i arket.

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

Og derefter kikkes der på om det er en bestemt celle der ændres, hvis dette er tilfældet, tages denne celles indhold og om døber fanen.

Du bruger en celle der ændres med en formel som ændres af en anden celle med en formel der er flygtig, så det komme aldrig til at virke ;-(

Ang. din UserForm går den i loop når den åbnes.
Avatar billede store-morten Ekspert
06. marts 2019 - 18:54 #23
Og du har en masse kode der kan slettes.