Avatar billede Sandra1234 Mester
04. marts 2019 - 10:24 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Opslag udfra dato og navn

Hejsa,

Håber I kan hjælpe.

Jeg har i ark 1 følgende stående:
Række 2 står datoer
Kolonne B står navne

                    C                              D                              E                              F
            04-03-2019              05-03-2019              06-03-2019            07-03-2019
Anne
Bo
Claus
Dorthe

I dette ark er der farvet i cellerne, hvis en person er fraværende. Fx hvis Anne har fri d. 5/3, så er celle D3 farvet. Dette er input-data som jeg skal bruge og trækker fra en anden database.

I et andet ark (ark 2) er der en tabel, hvor en "kopi" af ark1 findes, hvor den skal returnere 0, hvis den "tilhørende" celle er farvet, men 7,5 hvis den ikke er farvet. Jeg tænker, at det kunne være super, hvis man på en måde kunne slå op i ark1, og i ark 2 er kriterierne samt formlen.

Det var lidt svært at forklare, men håber det er skrevet nogenlunde forståeligt. Ellers lægger jeg gerne et link op til en anonymiseret udgave af mine ark.
På forhånd tak.
Avatar billede finb Ekspert
04. marts 2019 - 10:30 #1
I ark 1: I stedet for at farvelægge cellerne,
skriv da 0 eller 1 (fravær/tilstede)
og farvelæg vha betinget formattering ud fra dette.

I ark 2: Hvis cellen i ark1=0, så 0, ellers = 7,5.
Avatar billede Sandra1234 Mester
04. marts 2019 - 10:44 #2
Hej finb

Det er desværre ikke nogen holdbar løsning, da jeg så manuelt skal ind og redigere det i data, der hentes fra en anden database. Desuden hjælper det mig heller ikke med at slå op i dataen i ark 1.
Avatar billede ebea Ekspert
04. marts 2019 - 11:34 #3
Prøv at uploade et eks. på dit Ark. Det er lidt nemmere at se, også om du har opsat betingede formateringer.
Brug evt. www.dropbox.com
Avatar billede Sandra1234 Mester
04. marts 2019 - 11:48 #4
Der er ikke nogen betingede formateringer.

Arket der hedder "Arbejdsplan input" er forbundet til en anden database, hvor disse informationer trækkes fra. Derfor vil jeg ikke ændre i det ark.

https://www.dropbox.com/s/w6lsj9maozswqys/Mappe1.xlsx?dl=0
Avatar billede Jan K Ekspert
04. marts 2019 - 11:57 #5
Du måske bruge dette som inspiration til dit opslag

http://www.kronsell.net/todimensionalt_opslag.htm

Til gengæld kan du ikke udtrække en farve ved hjælp af en formel.
Avatar billede Sandra1234 Mester
04. marts 2019 - 12:25 #6
Hej Jan,

Mange tak for det! Selvom jeg synes, at jeg havde prøvet at bruge indeks og sammenlign, så virkede det ikke før jeg brugte dit forslag :-) Tusind tak!

Så prøver jeg at lege videre med farverne.
Avatar billede Sandra1234 Mester
04. marts 2019 - 12:45 #7
Løsningen blev;

HVIS(GetFillColor(INDEKS('Ark1'!$B$2:$NG$32;SAMMENLIGN('Ark2'!$C6;'Ark1'$B$2:$B$32;0);SAMMENLIGN('Ark2'!E$4;'Ark1'!$B$2:$NG$2;0)))='Ark1'!$C$43;7,5;0)

Hvor:
'Ark1'!$B$2:$NG$32 er hele opslagstabellen
'Ark2'!$C6 er et kriterie, som her er et navn
'Ark1'$B$2:$B$32 er kolonnen i opslagstabellen hvor navnene står i
'Ark2'!E$4 er et andet kriterie, som her er en dato
'Ark1'!$B$2:$NG$2 er rækken i opslagstabellen hvor datoerne står i
'Ark1'!$C$43 er en celle med farvekoden hvid, som er fundet ved at skrive =GetFillColor(DEN CELLE HVOR FARVEN SKAL FINDES)
Avatar billede Jan K Ekspert
04. marts 2019 - 13:44 #8
Fint at du fandt en løsning :-)