Avatar billede Jones Novice
17. marts 2019 - 11:19 Der er 7 kommentarer

Største dato (ud fra sample) - returneret med tekst.

Hej,

Jeg har en formeudfordring som jeg håber en dygtig/venlig sjæl her vil kunne hjælpe med.

Udgangspunkt er:

5 kolonner med en dato i her enkelt:
    1          2          3            4            5
24/12    25/12    26/12    27/12      28/12

Efterfølgende har jeg 5 kolonner med matchende overskrifter til de første 5:
    1          2          3            4            5

Disse nu blanke kolonner vil jeg gerne en tekst returneret i kolonne 5 - eksempelvis OK. (dette er den nyeste dato.)

Jeg har prøvet lidt af hvert, men kan ikke umiddelbart få det til at funke.

VH/Morten
Avatar billede expnet Seniormester
17. marts 2019 - 11:31 #1
hvor kommer den nyeste dato. ind i billedet, i forhold til dem der står der i forvejen
Avatar billede Jones Novice
17. marts 2019 - 11:37 #2
Hej expnet,

De 5 nye kolonner skal egentligt repræsentere en test om hvorvidt den enkelte dato er den nyeste af de 5.

Eksempelvis. Test af om 28/12 er den nyeste af de 5 = JA.

Den skal så returnere et JA i kolonne 5 og efterlade de 4 andre blanke.

Er relativ ny bruger af Excel, så kan godt være det ikke er perfekt beskrevet.

Mvh/Morten
Avatar billede ebea Ekspert
17. marts 2019 - 11:50 #3
Hvad er det som skal udløse at datoen kommer ind i en af de 5 kolonner!
Du skriver tekst. Men for at finde hvor datoen skal ende, må du kende det som skal udløse dette! Så info savnes!
Avatar billede Jones Novice
17. marts 2019 - 12:00 #4
Hej Ebea,

Udløseren ift. Om teksten Ok skal stå i kolonne 5, er en test af hvilken af de 5 datoer der er størst. Da den 28/12 er den største af de 5, skal den derfor returnere OK.

Tjekker det lige igennem igen ift. Pm jeg kan sætte det bedre ind her.

Tak for svar.

Morten
Avatar billede ebea Ekspert
17. marts 2019 - 12:23 #5
#4 - For mig, gir det ingen mening det du skriver nu, eller tidligere!
At finde nyeste dato, kan du gøre med =MAKS i et givet range. Men hvor den skal returnere den, og i forhold til hvad, skal der angives noget specifikt!
Avatar billede kim1a Ekspert
17. marts 2019 - 12:43 #6
Jeg forudsætte du er startet fra A1:
F2 (den første af de nye kolonner):
=hvis(maks($A2:$E2)=A2;"OK";"Nej")
Træk denne formel hen og ned....
Avatar billede store-morten Ekspert
17. marts 2019 - 13:42 #7
Eller:
=HVIS(PLADS(A2;$A2:$E2)=1;"Ok";"")