Avatar billede Maddyh Praktikant
23. marts 2019 - 17:02 Der er 12 kommentarer

Tjek CPR nr og undgå dobbelttastning

Hejsa,

Har prøvet at søge lidt rundt, men synes ikke jeg har fået det til at virke.

Er der en måde hvorpå en række e.g. "A" i Excel 2010 kan tjekkes løbende ved indtastning om samme værdi er indtastet før? E.g. om jeg har tastet 12345 før i en celle?

Vh,
Avatar billede ebea Ekspert
23. marts 2019 - 17:43 #1
En mulighed. Checker række A, hen til kolonne X. Formel indsat i A2, og det der søges efter i A1.
=HVIS(TÆL.HVIS($B$1:$X$1;$A$1)>0;"Ja";"Nej")
Avatar billede claes57 Ekspert
23. marts 2019 - 19:11 #2
Hvis du fremover vil undgå at forvirre dem, du snakker med, så er rækker vandret (det er dem, der har numre) og kolonner er lodret (dem med bogstaver).
Det er så meget lettere for alle, hvis man bruger samme måde at omtale lodret/vandret i regneark (microsoft bruger rækker og kolonner, så alle deres eksempler på kode er på den måde).
Vil du have at det, du fx indtaster i række 5 i kolonne A automatisk tjekkes op mod alle tidligere (dem i række 1 til 4 i kolonne A) i det øjeblik, cellen er udfyldt?
Avatar billede ebea Ekspert
23. marts 2019 - 19:35 #3
#2 - I tilfældet her, kan det range som bruges, blot vendes, så der checkes i kolonner. Så om han selv er forvirret, ved jeg ikke (jeg er ikke)! Jeg har brugt hans egen "term", ved at skrive række A, selvom den burde hedde række 1  ;-)
Avatar billede Maddyh Praktikant
23. marts 2019 - 19:48 #4
Tak for korrekt terminologi, jeg er desværre helt grøn i Excel.

Det er akkurat det, som jeg ønsker claes57.

@ebea: Tusind tak for dit bidrag og prøve trods fejl information om række og kolonne - kan det range også bruges til at tjekke en kolonne igennem?
Avatar billede ebea Ekspert
23. marts 2019 - 20:04 #5
#4 - Jeg ved ikke, om du blot skimmer kommentarene, uden at læse det hele. Men jeg skrev jo i #3, at det range som checkes på, blot kunne vendes, så der checkes i kolonner, istedet for rækker. Du ændrer blot i formlen. F.eks.
=HVIS(TÆL.HVIS($A$2:$A$50;$A$1)>0;"Ja";"Nej")
Avatar billede finb Ekspert
24. marts 2019 - 08:56 #6
#1 og #5
kan du bruge i
Data >> Datavalidering, så dublet forhindres.
Avatar billede Maddyh Praktikant
25. marts 2019 - 17:02 #7
@Ebea: Jeg havde skam læst din kommentar Ebea. Jeg er bare helt grøn, så jeg må indrømme, at jeg har svært ved lige at forstå det. Derfor jeg spurgte - lidt for indirekte. Jeg har imidlertid svært ved at få det til at fungere for mig.

@FinB: Jeg har prøvet at indsætte i 'Datavalidering', som en brugerdefineret funktion, men den melder fejl uanset hvilken værdi som jeg indtaster i en celle række efterfølgende - hvad kunne jeg gøre forkert?

En der kan være behjælpelig med at vise, hvordan Ebea's løsning skal eksekveres. På forhånd, tak!
Avatar billede ebea Ekspert
25. marts 2019 - 17:19 #8
Jeg har lavet et lilel eks. som viser hvad formlen gør. Forklaring findes i eks.
https://www.dropbox.com/s/6pdiodjp5ab4ka4/cpr-test.xlsx?dl=0
Avatar billede finb Ekspert
26. marts 2019 - 10:18 #9
Måske:
Data >> Datavalidering:
=(TÆL.HVIS($A$2:$A$50;$A$1)>0)
Avatar billede perhol Seniormester
26. marts 2019 - 12:34 #10
Det her bliver et langt indlæg. Jeg undskylder, men læs nu det hele alligevel :-).
Der er indsat et link til en eksempel-fil nederst.

Der er en datavalideringsmetode der virker som ønsket.
Det forudsætter at dine data er i kolonner med kolonne-navne (f.eks. CPR Nr. - Navn - Adresse - osv.) i række 1 og er formateret som en tabel.
Marker celle A1. I Båndet Vælges fanen [Startside], ikonet [Formater som tabel]. Vælg et passende tabelformat.
Formater som CPR nr.: Marker området med CPR. Numre i kolonne A - Højreklik i det markerede - Vælg [Formater celler] nederst i menuen - Vælg Fanen [Tal], nederste punkt [Brugerdefineret] - I højre side af vinduet, i feltet [Type:] indtaster du nøjagtigt som vist her:
Tryk derefter på [Ok].
Det gør at du kan indtaste CPR numre uden mellemrum og delestreg, de vil blive vist som f.eks. 01 11 11-9991.
Nu skal du have navngivet området med dine CPR Numre.
Marker alle CPR Numre i kolonne A.
I ruden lige over kolonne A vil der nu stå 'A2'.
Klik i denne rude, og teksten 'A2' vil blive markeret. Skriv f.eks. CPR og tryk på tasten enter. Dine CPR Numre vil stadig være markerede, men nu vil der i ruden lige over kolonne A stå teksten 'CPR'.
Lad CPR Numrene forblive markerede, tryk på fanen 'Data' i Båndet, Find og tryk på ikonet 'Datavalidering'.
Et vindue åbner, og fanen 'Indstillinger' vil være åben. Under 'Tillad:' vil der stå 'Brugerdefineret'. Tryk på den lille pil til højre for denne tekst, og vælg det nederste punkt i menuen 'Brugerdefineret' i stedet.
i linjen under 'Formel' skriver du denne formel præcist som skrevet her:
=TÆL.HVIS(CPR;A2)<=1
Og tryk på [Ok].
Hvis du nu i den første tomme række skriver et CPR Nummer (uden mellemrum og skilletgn - kun tal) vil tabellen blive udvidet og tallet blive undersøgt for dubletter. Hvis CPR Numret findes i kolonnen i forvejen vil der komme en fejlmeddelelse.

Jeg har uploadet et eksempel her
https://www.dropbox.com/s/fc278y7gk2p0wzf/CPR_Validering.xlsx?dl=0
Avatar billede Maddyh Praktikant
26. marts 2019 - 22:02 #11
@Perhol:
Tusinde tak!
Det var lige præcis det, som jeg var på udkig efter.
Din guide virkede.

Mange tak til alle som bidrog. Det er værdsat.
Avatar billede store-morten Ekspert
26. marts 2019 - 23:07 #12
Betinget formatering --> Brug en formel.....
=TÆL.HVIS(A:A;$A1)>1
https://www.dropbox.com/s/5kpgwkcyfosqo6j/undg%C3%A5%20dobbelttastning.xlsx?dl=0