Avatar billede Nadi Mester
16. maj 2019 - 16:02 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Hvis celle indeholder "tekst yy" eller "tekst xx" så...

I kolonne A har jeg en masse tekst der kan indeholde forskellige ord såsom "Bær" "kak" "jord" hvis disse ord indetræder i Kolonne A, vil jeg gerne have at der i kolonne B står "Frugt".
Hvis IKKE disse ord indtræder i kolonne A, vil jeg gerne have, at der i stedet står "grøntsager" - Hvordan gør man det, når man har flere kriterier at tage hensyn til?
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
16. maj 2019 - 16:13 #1
=Hviser()
eller
= hvis(celle="Bær";"Frugt";Hvis(celle="Kak";"Frugt";        Osv.
Altså en hvis i en hvis i en hvis osv.

Jan
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
16. maj 2019 - 16:42 #2
Find ud af, hvad du forventer, der er mindst af - lad os antage, at der er 'Bær'.

I kolonne B laver du denne formel:

=HVIS(ELLER(A1="Bær";A1="Kak";A1="Jord");"Frugt";"Grønsager")

Du kan nu let udvide 'ELLER()' delen af formlen, hvis du får flere frugter på menuen :-)

Når du har lavet formlen i den første celle, kan du blot 'trække' formlen nedad, så lagt du ønsker i kolonne B.
Avatar billede Nadi Mester
17. maj 2019 - 10:36 #3
Mange tak til jer begge, jeg prøver det an :)