Avatar billede TFSA Novice
23. maj 2019 - 15:00 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Skjul resten af kolonnerne i et Excel-ark

Hej CW :-)

Jeg har overtaget et Excel-ark, hvor der i de første 14 x 34 kolonner og rækker er lavet en oversigt. I nogle af kolonnerne til højre for er beregningerne bag denne oversigt skjult, og både kolonne- og rækkenavne for resten af arket fremgår ikke. Så resten af arket udover selve oversigten er bare gråt uden række- og kolonnenavne. Det har jeg ophævet, fordi jeg skulle ændre i den bagved liggende formel, men nu kan jeg ikke få det tilbage igen, så der kun fremgår kolonne B til P og række 2 til 34 i hele arket.

Jeg håber meget, der er nogle herinde, der kan hjælpe mig med det!
Avatar billede Mads32 Ekspert
23. maj 2019 - 15:32 #1
Hej

Lige som du har fået de skjulte kolonner frem. kan du skjule såvel kolonner som rækker.
Marker kolonne A. højreklik på musen, og vælg "skjul". MArker de øvrige kolonner der skal skjules, og gentag.
Marker Række 1. Højreklik på musen, og vælg "skjul". Marker de øvrige rækkerr der skal skjules, og gentag.
Avatar billede TFSA Novice
23. maj 2019 - 15:41 #2
Hej Mads

Tak for dit svar!
Jeg tror desværre ikke, det er det, der gør sig gældende her, for jeg er helt vant til at skjule kolonner og rækker. Det er mere som om, de er låst eller slettet fra arket, men det er de jo selvfølgelig ikke, for formlen står der. Hvis de blot er skjulte, så mangler jeg i hvert fald nok bare metoden til at skjule hele arket på nær de første 34 kolonner. For på den måde du beskriver, kan man vel bare blive ved og ved med at skjule kolonner? Altså man når vel aldrig "til slut" i Excel-arket på den måde :-)
Avatar billede Mads32 Ekspert
23. maj 2019 - 16:54 #3
Hej  er det sådan et ark du efterlyser

https://www.dropbox.com/s/4pmcmyx3lzh3s3c/a_tomt_ark_mads32.xlsx?dl=0

eller upload din fil så det bliver lettere at forstå dit problem
Avatar billede MB280SK Seniormester
24. maj 2019 - 07:25 #5
Godmorgen Store-Morten & Mads32

Hvordan har I gjort det?
Jeg synes ikke at jeg kan se noget vba??

~SK
Avatar billede store-morten Ekspert
24. maj 2019 - 09:00 #6
Du har ikke nævnt vba kunne være en løsning i #0 ;-)

Men her kommer den:
Sub Skjul_Undtaget_B2_til_P34()

Application.ScreenUpdating = False
'Skjul række 1
    Rows("1:1").EntireRow.Hidden = True
'Skjul kolonne A
    Columns("A:A").EntireColumn.Hidden = True

'Marker kolonne Q
    Columns("Q:Q").Select
'Udvid markering til højre og skjul
    Range(Selection, Selection.End(xlToRight)).EntireColumn.Hidden = True

'Marker række 35
    Rows("35:35").Select
'Udvid markering ned og skjul
    Range(Selection, Selection.End(xlDown)).EntireRow.Hidden = True

'Skjul Overskrifter (Kolonne bogstaver og række nr.)
    ActiveWindow.DisplayHeadings = False

'Vælg celle B2
    Range("B2").Select

Application.ScreenUpdating = True

End Sub

Sub Vis()
'Vis Overskrifter (Kolonne bogstaver og række nr.)
    ActiveWindow.DisplayHeadings = True
'Vis alle rækker
    Cells.EntireRow.Hidden = False
'Vis alle kolonner
    Cells.EntireColumn.Hidden = False
'Vælg celle A1
    Range("A1").Select
End Sub
Avatar billede TFSA Novice
24. maj 2019 - 09:20 #7
Hej :-) Tusind tak for jeres svar.

Det kunne sagtens være en løsning det I viser. Det jeg søger er ligesom her:
https://www.dropbox.com/s/i7a20ejryhxcewt/IMG_6591%5B1%5D.JPG?dl=0

Kan man gøre det uden vba?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
24. maj 2019 - 10:09 #8
Avatar billede TFSA Novice
24. maj 2019 - 10:24 #9
xl-Enthusiast - jeg tænker umiddelbart, det er lige præcis sådan :-) Hvordan gør jeg det? Hvis det kan gøres uden vba-kodning vild et være at foretrække :-)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
24. maj 2019 - 10:34 #10
Skjul kolonne A
I navneboksen (til venstre for formelfeltet) skriv 35:1048576. Tryk Enter. Skjul rækker.
I navnefeltet skriv Q:XFD (eller Q:IV hvis du har en gammel version af Excel). Tryk Enter. Skjul kolonner.
Avatar billede store-morten Ekspert
24. maj 2019 - 10:43 #11
Virker makroen?

Den kan oversættes til manual.
Avatar billede store-morten Ekspert
24. maj 2019 - 10:46 #12
Hov... havde ikke set det var MB280SK og ikke TFSA
Avatar billede TFSA Novice
24. maj 2019 - 10:46 #13
Ej tusind tak xl-Entusiast! Det er jeg simpelthen så glad for! TAK :-D
Avatar billede Mads32 Ekspert
24. maj 2019 - 12:13 #14
Hej TFSA

Min simple løsning er lavet ved blot at anvende opsætning af lauout.

Skjul de kolonner du vil skjule.

Vælg lauout.

I  arkinstillinger fjernes "v" i "vis gitterlinjer" og i "vis overskrifter"
Avatar billede store-morten Ekspert
24. maj 2019 - 16:47 #15
Oversættelse af makro til manuelt arbejde:

'Marker række 1, højreklik og vælg: Skjul.

'Marker kolonne 1, højreklik og vælg: Skjul.

'Marker kolonne Q.
'Udvid markering til højre med Ctrl + pil højre, højreklik og vælg: Skjul.

'Marker række 35.
'Udvid markering ned med Ctrl + pil ned, højreklik og vælg: Skjul.

'Skjul Overskrifter (Kolonne bogstaver og række nr.)
Fanen: Vis --> Vis: fjern "v" i "Gitterlinjer" og i "Overskrifter"

For at få vist igen:
'Vis Overskrifter (Kolonne bogstaver og række nr.)
Fanen: Vis --> Vis: sæt "v" i "Gitterlinjer" og i "Overskrifter"

'Vis alle rækker og kolonner
Marker alle celler, ved at klikke på trekanten mellem 1 og A, højreklik og vælg: Vis