Avatar billede Butterfly Ekspert
04. juni 2019 - 10:37 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Indsætte kolonne og ændre VBA

Hej
Jeg har noget VBA der kopier nogle rækker ned til enden.

Range("F4:K4").Select
    Selection.Copy
    Selection.AutoFill Destination:=Range("F4:K" & Range("B" & Rows.Count).End(xlUp).Row)

Hvordan kan jeg smartest ændre mit VBA, hvis jeg indsætter en kolonne efter kolonne D? For så skal VBA ikke længere være F4:K4, men derimod G4:L4
Findes der noget VBA der automatisk tager højde for om jeg indsætter eller sletter kolonner?
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
04. juni 2019 - 11:14 #1
Mon du ikke kunne tage udgangspunkt i række 1, som jeg formoder indeholder kolonne overskrifter??

Jan
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
04. juni 2019 - 12:01 #2
Forslag til kode

Option Explicit
Dim Area As Range, Cell As Range, Count As Long
Const Overskrift As String = "kh6" ' skriv din kolonneoveskrift stående o startkolonnen
Const AntalKolonner As Long = 5 ' antal kolonner efter startkolonnen
Const RefKolonne As String = "B"
Sub Forsøg()
    Set Area = Cells(1, Columns.Count)
    Set Area = Area.End(xlToLeft)
    Set Area = Range("A1", Area)
    For Each Cell In Area
        If Cell = Overskrift Then
            Set Area = Range(Cell.Offset(3, 0), Cell.Offset(3, AntalKolonner))
            Exit For
        End If
    Next
    Set Cell = Range(RefKolonne & Rows.Count).End(xlUp)
    Count = Cell.Row
    Area.Copy
    Area.AutoFill Destination:=Range(Area, Area.Offset(Count - 4, 0))

End Sub

Jan
Avatar billede store-morten Ekspert
04. juni 2019 - 19:03 #3
Navngiv område: F4:K4 = KopiOmråde
Sub test()
Application.Goto "KopiOmråde"
Selection.AutoFill Destination:= _
Selection.Resize(Selection.Rows.Count + Range("B" & Rows.Count).End(xlUp).Row - 4, Selection.Columns.Count)
End Sub
Avatar billede Butterfly Ekspert
04. juli 2019 - 08:59 #4
Undskyld det sene svar, men lige hvad jeg ønskede mig
Avatar billede store-morten Ekspert
04. juli 2019 - 09:02 #5
Bedre sent en aldrig ;-) Godt det kunne bruges.