Avatar billede jpc1 Juniormester
01. juli 2019 - 16:41 Der er 7 kommentarer

finde bogstaver i en celle og retunere med tal

Hej har en formel der ser sådan ud
=HVIS(ER.TAL(FIND(J$2;E3));2;0)
den skal finde eksakt det samme E3 som står i J2 og retunere et 2 tal
det gør den også
men hvis f.eks har
VG.
eller G.
kan den ikke skelne så kan jeg indsætte flere tegn så den er mere nøjagtig
Avatar billede jpc1 Juniormester
01. juli 2019 - 16:52 #1
kan jeg evt lave så der er flere betingelser for at udløse det tal der står
til sidst
håber der er en der vil og kan hjælpe lidt her :)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
01. juli 2019 - 20:00 #2
Hvad har du i J2 og E3 og hvad ønsker du.
Giv mere end et enkelt eksempel.
Avatar billede jpc1 Juniormester
01. juli 2019 - 21:33 #3
Hej hermed et billede af arket
                              G2  H2    I2    J2    K2
Resultat              ML.    L.    SL.  G.    VG.
VG.ÅK Plac.2        0    0    0    2    3              denne er linie 3
tekst ovenover står i E3
=HVIS(ER.TAL(FIND(J$2;E3));2;0)
dette er formelen i J2 linie 3
og mit problem er at hvis der kun står VG. vil formelen indsætte i tal både i
J2  og K2 men hvis jeg skriver G. er der kun tal i J2  og formelen i K2 =
=HVIS(ER.TAL(FIND(K$2;$E3));3;0)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. juli 2019 - 06:34 #4
Det må du kunne forklare bedre.
Avatar billede jpc1 Juniormester
02. juli 2019 - 07:41 #5
ja altså formelen skal finde eksakt hvad der står i E3 ud fra den tekst der står i J2
og retunere et tal
så i J2 står G. og hvis der i E3 står G.ÅK Plac.2 vil den retunere rigtig et 2 tal

og i K2 står VG. og hvis der i E3 står VG.ÅK Plac.2 skal den returnere et 3 tal
men den retunerer også 2 tal J2
det er ligesom den ikke kigger helt forstå at VG. hænger sammen
så jeg tænkte om formlen kunne ændres så den dobbelt tjekker eller ???
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. juli 2019 - 08:16 #6
Jeg synes stadigvæk det er svært at begribe, hvad du skriver (herunder hvornår der skal returneres henholdsvis 2 og 3).

https://www.dropbox.com/s/9m02r1a6afwbf80/Find_Tekst.xlsx?dl=0
Avatar billede Jan K Ekspert
02. juli 2019 - 10:24 #7
#6
Som jeg læser det, skal formlen ikke finde G, hvis der står VG, men kun, hvis der står G. Har desværre ikke mulighed for at arbejde i Excel lige nu, og kan derfor ikke se, om det er det dig forslag i Dropbox gør.