Avatar billede dkmst Novice
15. juli 2019 - 09:59 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

EXCEL: tælle sammen baseret på celle farve

Hej

Jeg sider og prøver at lave et belastnings skema til nogle frivillige hjælper, hvor man for hverdag har brug for at kunne se hvor mange timer den enkelte frivillige har.

Måden man bruger arket er at man skriver en opgave og planlægger timerne vertikal ud for den enkelte opgave, der efter tildeler man en frivillig via nogle typografier der repræsentere de enkelte frivillige, ca 10 stk.

Eks. B4 = ordne have, E4 (mandag) 6,5 timer, F4 (tirsdag) 5 timer
B5 = Ordne fælles område, E5 (mandag) 2,5 timer, F5 (tirsdag) 8 timer

kan man lave en script der scanner eks. mandagen for timer i cellen med farven blå i en celle og i en anden celle timer fra celler der er røde?

Det er forresten i en excel ark
Avatar billede store-morten Ekspert
15. juli 2019 - 10:28 #1
Du mener vel 'adderer' ikke tælle ;-)

prøv i et Modul:
Function SumColor(Cel, ran As range) As Double
Application.Volatile
    colo = Cel.Interior.ColorIndex
    colsum = 0
    For Each c In ran.Cells
        If c.Interior.ColorIndex = colo Then
            colsum = colsum + c.Value
        End If
    Next c
SumColor = colsum
End Function

Formel: =sumcolor(A1;B1:B70).
Den sammenlægger værdierne af alle de celler i området B1:B70, der har samme farve som A1.

Application.Volatile. Denne funktion betyder at formler med funktionen, automatisk genberegnes, når andre celler i arket genberegnes. Uden denne linje skal man selv genberegne den celle, hvor formlen står.  Uanset Application.Volatile sker der ingen genberegning, hvis der ikke ændres andet end format i regnearket, idet formatændringer i sig selv ikke udløser en genberegning. Her jeg derfor en formel, der fx lægger alle gule tal i området A1:A10 sammen, sker der ingen genberegning hvis jeg ændret et tal til at være gult, eller giver et gult tal en anden farve. I så fald kan man "tvinge" en genberegning gennem ved at trykke F9.
Avatar billede dkmst Novice
15. juli 2019 - 11:42 #2
Mange tak for hjælpen Morten det var den mest simple måde at få det til at fungere på...

Rigtig god sommer til dig :-)
Avatar billede store-morten Ekspert
15. juli 2019 - 12:18 #3
Velbekomme og tak i lige måde