Avatar billede lakrije Seniormester
15. juli 2019 - 14:09 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Automatisk ark

Hej med jer, hver uge får jeg en *.csv-fil, hvor jeg skal trække data ud i korrekt format. Til det formål har jeg udarbejdet vedlagte ark.
Der er et rådata ark (efter vask af csv. nogle gange kan den ikke helt finde ud af det med kommaer, er der andre der har det problem?).
Så er der et beregningsark, hvor jeg beriger data, og sidst et uddataark. Jeg kunne godt tænke mig uddata-arket bare var værdier, og ikke formler, så når jeg uploader det, så er det værdier (giver det mening)
https://www.dropbox.com/s/wzhvztbilb0mken/Eksempel.xlsx?dl=0

På forhånd tak.
Lars Jensen
Avatar billede lakrije Seniormester
15. juli 2019 - 14:39 #1
Og så også gerne hjælp til datoformler i beregningsarket :)
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
15. juli 2019 - 15:06 #2
når du skriver:
'=kode
så laver du koden om til tekst, altså ingen beregning!!

Jan
Avatar billede lakrije Seniormester
15. juli 2019 - 15:23 #4
Det var også bevidst, blot for at vise hvilke formler jeg havde benyttet.

Men findes der også en formel, der fjerner alle andre formler og kun laver sæt ind (værdier).

Hilsen
Lars
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
15. juli 2019 - 15:30 #5
Tror du skal over i noget VBA
Avatar billede lakrije Seniormester
15. juli 2019 - 16:01 #6
Okay, kan du hjælpe med dato-funktion?
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
15. juli 2019 - 16:41 #7
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
15. juli 2019 - 17:31 #8
Avatar billede store-morten Ekspert
16. juli 2019 - 10:33 #9
Mit forslag:
Sub Indsæt_Nyt_Ark_Med_Værdier()

Worksheets("Uddata").Select
Worksheets("Uddata").Range("A1").Select
Antal = Application.Sheets.Count

    Worksheets("Uddata").Copy After:=Sheets(Sheets.Count)
    Sheets(Sheets.Count).Name = "Uddata " & Date & " " & "(" & Antal - 2 & ")"

Sheets("Uddata").UsedRange.Copy

    Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, _
        Operation:=xlNone, SkipBlanks:=False, Transpose:=False
    Range("A1").Select

Application.CutCopyMode = False

End Sub

https://www.dropbox.com/s/66tkhp3bp5v54sr/Eksempel%20%28Morten%29.xlsm?dl=0
Avatar billede lakrije Seniormester
19. juli 2019 - 14:36 #10
Så har jeg lige et spørgsmål mere, hvordan får jeg mit uddata- og beregnings-ark til at udfylde lige så mange linjer, som der ryger ind i rådata-arket, giver spørgsmålet mening
Avatar billede store-morten Ekspert
19. juli 2019 - 15:45 #11
Prøv:
Sub Indsæt_Nyt_Ark_Med_Værdier()
Application.ScreenUpdating = False

    Worksheets("Beregning").Select
SidsteRække = Worksheets("Beregning").Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Row
    Worksheets("Beregning").Rows("3:" & SidsteRække).ClearContents
    Worksheets("Beregning").Range("A1").Select
SidsteRække = Worksheets("Rådata").Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Row
    Worksheets("Beregning").Rows("2:2").AutoFill Destination:=Rows("2:" & SidsteRække), Type:=xlFillDefault

    Worksheets("Uddata").Select
SidsteRække = Worksheets("Uddata").Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Row
    Worksheets("Uddata").Rows("3:10").ClearContents
    Worksheets("Uddata").Range("A1").Select
SidsteRække = Worksheets("Rådata").Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Row
    Worksheets("Uddata").Rows("2:2").AutoFill Destination:=Rows("2:" & SidsteRække), Type:=xlFillDefault

Worksheets("Uddata").Select
Worksheets("Uddata").Range("A1").Select
Antal = Application.Sheets.Count

    Worksheets("Uddata").Copy After:=Sheets(Sheets.Count)
    Sheets(Sheets.Count).Name = "Uddata " & Date & " " & "(" & Antal - 2 & ")"

Sheets("Uddata").UsedRange.Copy

    Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, _
        Operation:=xlNone, SkipBlanks:=False, Transpose:=False
    Range("A1").Select

Application.CutCopyMode = False
Application.ScreenUpdating = True
End Sub
Avatar billede store-morten Ekspert
19. juli 2019 - 15:51 #12
Der er fejl i #11
Avatar billede store-morten Ekspert
19. juli 2019 - 16:08 #13
Prøv:
Sub Indsæt_Nyt_Ark_Med_Værdier()
Application.ScreenUpdating = False

    Worksheets("Beregning").Select

SidsteRække = Worksheets("Beregning").Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Row
    Worksheets("Beregning").Rows("3:" & SidsteRække).ClearContents
    Worksheets("Beregning").Range("A1").Select

SidsteRække = Worksheets("Rådata").Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Row
    Worksheets("Beregning").Rows("2:2").AutoFill Destination:=Rows("2:" & SidsteRække), Type:=xlFillDefault

    Worksheets("Uddata").Select
SidsteRække = Worksheets("Uddata").Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Row
    Worksheets("Uddata").Rows("3:" & SidsteRække).ClearContents

    Worksheets("Uddata").Range("A1").Select
SidsteRække = Worksheets("Rådata").Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Row
    Worksheets("Uddata").Rows("2:2").AutoFill Destination:=Rows("2:" & SidsteRække), Type:=xlFillDefault

Worksheets("Uddata").Select
Worksheets("Uddata").Range("A1").Select
Antal = Application.Sheets.Count

    Worksheets("Uddata").Copy After:=Sheets(Sheets.Count)
    Sheets(Sheets.Count).Name = "Uddata " & Date & " " & "(" & Antal - 2 & ")"

Sheets("Uddata").UsedRange.Copy

    Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, _
        Operation:=xlNone, SkipBlanks:=False, Transpose:=False
    Range("A1").Select

Application.CutCopyMode = False
Application.ScreenUpdating = True
End Sub